نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 15:20

چین: گسترش ناتو به منطقه آسیا-اقیانوسیه نقض منشور سازمان ملل است

سفارت چین در ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که گسترش شرقی ناتو به سمت منطقه آسیا-اقیانوسیه، با منشور سازمان ملل در تعارض است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سفارت چین در ژاپن با انتشار بیانیه‌ای نسبت به مداخله ناتو در امور منطقه آسیا- پاسیفیک هشدار داد و تاکید کرد که پیشروی ناتو در این منطقه، نقض منشور سازمان ملل متحد است.

در بیانیه سفارت چین که در واکنش به اجلاس اخیر ناتو منتشرشده، آمده است: پیشروی شرق ناتو نقض مفاد منشور سازمان ملل متحد درباره توافقات منطقه‌ای و توسعه روابط دوستانه بین‌المللی است که باعث ورود مولفه‌های مخرب به امنیت منطقه‌ای و جهانی خواهد شد.

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: ناتو خود را در جایگاه سازمانی منطقه‌ای قرار می‌دهد اما محدودیت‌های که خودش برای قلمرو جغرافیایی‌اش اعمال کرده را نقض می‌کند. ناتو مدعی است که یک ائتلاف دفاعی است اما دائماً اعضایش را به افزایش هزینه نظامی و توسعه مرزهای قدرتش ترغیب و تشویق می‌کند.

سفارت چین در ژاپن همچنین اضافه کرد که ناتو مدعی حفاظت از نظم بین‌المللی قانون‌محور است اما قوانین و هنجارهای روابط بین‌المللی را نادیده گرفته و در امور داخلی سایر کشورها مداخله کرده و به منظور کاشتن بذر آشوب در جهان، در جنگ‌ها درگیر شده و درباره نگرانی‌های امنیتی «عقاید کذب» تبلیغ می‌کند.

اجلاس دو روزه ناتو، ۱۱ و ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱ تیر) در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی برگزار شد و سران تمام کشورهای عضو و همچنین چهار غیرعضو منطقه آسیا-پاسیفیک (استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی) نیز در آن حضور داشتند. کشورهای غیرعضو نخستین بار در اجلاس پارسال در مادرید شرکت کرده بودند.

در بیانیه پایانی این اجلاس، سیاست‌های چین، چالشی علیه منافع، امنیت و ارزش‌های ناتو عنوان شد و این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در عین حال مدعی شد که آماده تعامل با پکن است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1397867

مهمترین اخبار ایران و جهان: