نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 15:23

تلاش اردوغان برای جذب سرمایه سعودی

رئیس جمهور ترکیه در سفر به ۳ کشور حاشیه خلیج فارس، به دنبال جذب سرمایه به منظور گذار از بحران اقتصادی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  گشت منطقه ای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به سه کشور حاشیه خلیج فارس، از اقدامات مهم او در دوران پس از انتخابات است.

اردوغان در شرایطی به عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی سفر می کند که بحران اقتصادی، ترکیه را درنوردیده و قیمت هر 1 دلار آمریکا به 27 لیره نزدیک شده است. این در حالی است که قبل از انتخابات، دولت توانسته بود دلار را در مرز 20 لیره نگه دارد.

تیم اردوغان امیدوار است که با جذب سرمایه کشورهای خارجی، راهی برای خروج از بحران مالی و جبران کمبود منابع ارزی پیدا کند. اما تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که توقعات مالی اردوغان از کشورهای عربی، تاکنون برآورده نشده و هیچگاه در سطح مطلوب نبوده است.

اردوغان در مورد سفر به عربستان گفته است: «ما به دعوت خادم الحرمین الشریفین به عربستان سعودی سفر کردیم و به عنوان دو کشور برادر و دارای روابط تاریخی، فرهنگی و انسانی، تلاش می کنیم تا روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی خود را توسعه دهیم و پا به مقطع نوینی از روابط بگذاریم».

پیش از سفر اردوغان، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه یعنی مهمت شیمشک، با همتای سعودی خود یعنی محمد السدان، در 12 ژوئیه در ریاض دیدار کرد و راه های بهبود روابط مالی و اقتصادی بین دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

خالد بن عبدالعزیز الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی نیز گفته است: «ترکیه و عربستان سعودی دو اقتصاد بزرگ منطقه هستند و فعالیت ترکیه در حوزه کار و تولید، برای ما الهام بخش است. نزدیکی جغرافیایی ترکیه به بازارهای کلیدی در اروپا و موقعیت آن به عنوان یک مرکز تولید و تجارت پیشرفته در مسیرهای بازرگانی و ترانزیت کالا مهم است. عربستان سعودی نیز با سرمایه گذاری زیرساختی در تلاش است تا از زنجیره های انرژی جهانی در تقاطع 3 قاره بهره مند شود. با بهره‌گیری از این نقاط قوت، می‌توانیم با همکاری در زمینه‌های انرژی، فناوری و سرمایه، تاب‌آوری اقتصادی خود را تقویت کنیم و در عین حال با مشارکت‌های مهم ترکیه با شرکای بین‌المللی خود، این امر را تقویت کنیم».

عربستان سعودی که 90 درصد درآمد دولتی خود را از نفت تامین می کند، فرآورده های نفتی و شیمیایی به ترکیه صادر می کند و در عین حال محصولات مختلفی از جمله فرآورده های نفتی فرآوری شده، تابلوهای برق، میلگرد و مبلمان را از ترکیه وارد می کند.

عربستان، ایستگاه نخست سفر منطقه ای اردوغان

 سفر اردوغان به عربستان، از نشانه های مهم توسعه روابط آنکارا – ریاض، پس از یک دوره پر تنش است.

اردوغان، از اواخر سال 2021 میلادی و تا پایان در سال 2022 میلادی، تغییراتی در سیاست خارجی کشورش پدید آورد و عادی سازی رابطه با امارات متحده عربی، مصر، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، برای ترکیه اهمیت ویژه پیدا کرد.

اما در این میان، موضوع عادی شدن روابط ترکیه با عربستان سعودی، از دیگر پرونده ها، به مراتب حساس تر و پیچیده تر بود. اردوغان، موضوع رویارویی با قدرت طلبی و خودنمایی پرنس محمد بن سلمان و ضرروت مجازات او به جرم آمریت در قتل جمال خاشقچی را به یک موضوع تبلیغاتی حاد تبدیل کرده بود. اما بعدها، به راحتی عقب نشینی کرد و کل پرونده قتل، به خواست اردوغان، به ریاض فرستاده شد تا متهم ردیف اول، در مورد آن نظر دهد!

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

بلند پروازی 30 میلیارد دلاری

تاریخچه روابط دیپلماتیک آنکارا – ریاض به قرارداد مودت سال 1929 میلادی باز می گردد. اما از آن زمان تاکنون، هیچگاه روابط اقتصادی بین این دو کنشگر منطقه، به حجم بالا نرسیده است. با این حال، طرفین قصد دارند با هدفگذاری 30 میلیارد دلاری، دوران جدیدی را آغاز کنند.

تاکنون 16 قرارداد همکاری بین شرکت‌های ترکیه و عربستان سعودی عمدتاً در حوزه صنعت و املاک امضا شده و اردوغان، گروهی از باتجربه ترین افراد در تجارت با کشورهای عربی را مامور کرده تا با عربستان، به طور ویژه کار کنند.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

وزیر بازرگانی ترکیه اعلام کرده که  حجم تجارت دو کشور در سال 2023 میلادی 6.5 میلیارد دلار بوده است. در سال جاری نیز در 6 ماهه اول سال به 3.4 میلیارد رسیده و هدف آن افزایش تجارت دوجانبه به 10 میلیارد دلار در کوتاه مدت و رسیدن به 30 میلیارد دلار در بلند مدت است.

مجید الحکیل، وزیر شهرداری، امور روستایی و مسکن عربستان سعودی نیز اعلام کرد که به شرکت های ترکیه اعتماد دارند. الحکیل تصریح کرد که اراده سیاسی بسیار قوی بین دو کشور وجود دارد و حداکثر تلاش برای بهبود روابط دوجانبه بین مقامات دولتی وجود دارد.

از ما پهپاد هم بخرید

دستگاه های رسانه ای و تبلیغاتی نزدیک به حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان، همواره ترجیح داده اند که موضوع روابط آنکارا با کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس را به گونه ای به نمایش بگذارند که گویی، تجارت و همکاری اقتصادی، یگانه محور این روابط است. اما شواهدی در دست است که نشان می دهد تیم اردوغان، می خواهد کشورهای عربی را نیز به مشتریان ثابت پهپادهای بیرقدار و دیگر محصولات دفاعی تولیدی مهندسین ترک، تبدیل کند.

قطر قبلاً از ترکیه پهپاد بیرقدار خریداری کرده است. اما ظاهراً دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی، ملاحظاتی دارند و از آنجایی که در اغلب معاملات تسلیحاتی آنان با آمریکا، انگلیس و بعضاً فرانسه طرف بوده اند، احتمالاً در مورد خرید جنگ افزار از ترکیه، برای تامل و بررسی، نیاز به زمان بیشتری خواهند داشت.

در پایان باید گفت، با توجه به رکود و انجماد در روابط ترکیه و کشورهای اروپایی، تلاش برای توسعه روابط با کشورهای عربی، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. حال باید دید آیا در مقطع جدید روابط، انتظارات مالی دولت ترکیه از کشورهای حاشیه خلیج فارس برآورده می شود یا نه.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1366423

مهمترین اخبار ایران و جهان: