نیوز سیتی!
04 دی 1401 - 17:08

افتتاح نمایشگاه خوشنویسی «مشق اربعین» در اصفهان

اصفهان - همزمان با ایام سوگواری حضر زهرا (س) نمایشگاه خوشنویسی مشق اربعین به همراه کارگاه هم‌نویسی شور فاطمی در اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه خوشنویسی مشق اربعین به همراه کارگاه هم‌نویسی شور فاطمی به مناسبت ایام عزاداری ام‌ابیها حضرت زهرا (س) در نگارستان امام خمینی (ره) اصفهان افتتاح شد.

مهدی بنکدار مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر در حاشیه برپایی این کارگاه، اظهار کرد: نمایشگاه و کارگاهی با عنوان «مشق اربعین» در ادامه فعالیت‌های نگارستان امام خمینی (ره) در بخش هنرهای تجسمی، طی دهه آخر صفر سال جاری برگزار شد و اساتید بزرگ خط جملات و عبارتی از زیارت اربعین را خطاطی کردند.

وی با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان بزرگ خط عضو انجمن خوشنویسان اصفهان در این نمایشگاه حضور داشتند و حدود ۳۰ تابلو خط نفیس و زیبا در این کارگاه یک روزه شکل گرفت، افزود: امروز به مناسبت ایام فاطمیه نمایشگاه دیگری از تابلوهای کارگاه «مشق اربعین» برپا شد و در کنار این نمایشگاه نیز کارگاه خوشنویسی «شور فاطمی» با موضوع زیارت حضرت زهرا و جملاتی از حضرت امام درباره ایشان و مقام زن برگزار شد.

ترویج فرهنگ حسینی و فاطمی از منظر اندیشه امام خمینی (ره)

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان تاکید کرد: میزان استقبال از کارگاه مشق اربعین و شور فاطمی بسیار خوب بود و امیدواریم آثاری که تولید شدند در راستای ترویج فرهنگ حسینی و فاطمی از منظر اندیشه امام خمینی (ره) مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه در کنار این کارگاه‌ها، سخنرانی‌های تخصصی با مبحث تاریخچه هنر خط در تشییع و کارکردهای خط در آرامش روانی جامعه و غیره توسط اساتید ملی برگزار می‌شود، ادامه داد: از آثار این کارگاه‌ها در نمایشگاه‌های دوره‌ای در شهرستان‌های مختلف استفاده می‌شود و برخی از آثار پس از داوری اساتید به شکل پوستر و یا کارت پستال و یا کتاب به چاپ خواهد رسید.

بنکدار گفت: سعی ما این است که این کارگاه‌ها به شکل زنجیروار ادامه داشته باشد و هر ماه یک کارگاه به مناسبت‌های مختلف و با موضوع ترویج اندیشه و سیره امام در نگارستان امام خمینی تشکیل شود.

نشست شعر فاطمی و مقام حضرت زهرا در ادب فارسی

وی گفت: روز دوشنبه پنجم دیماه ۱۴۰۱ مصادف با شب شهادت حضرت زهرا (س) نیز نهمین نشست ادبی نگارستان امام خمینی (ره) با سخنرانی دکتر محمد ابراهیم شایان با موضوع «شعر فاطمی و مقام حضرت زهرا در ادب فارسی» و با شعرخوانی فرهیختگان اصفهان برگزار می‌شود و در این مراسم از پیشکسوت شعر و ادب استاد محمود مرتضوی نایینی شود و معروف به ناظر اصفهانی تجلیل به عمل می‌آید.

همچنین مرتضی مساح مدیر هنرهای تجسمی نگارستان امام خمینی (ره) در ارتباط با این کارگاه اظهار کرد: در هم‌نویسی شور فاطمی که در دهه دوم فاطمیه امسال در حال برگزاری است از تمام خط‌های اصلی و رسمی خوشنویسی مانند نستعلیق، شکسته، ثلث، نسخ و شکسته نستعلیق مربوط به جهان اسلام بهره می‌بریم که تمامی این خط‌ها برای تحریر آیات و روایات و جملات عرفانی مورد استفاده هستند.

وی افزود: در این کارگاه، اساتید مسلم انجمن خوشنویسان اصفهان که هریک تسلطی در یکی از خطوط مذکور دارند، در کنار هنرجویانی که مدرک ممتاز و فوق ممتاز خوشنویسی دارند مشغول تحریر زیارت‌نامه فاطمی و جملات نابی در ارتباط با مقام زن هستند.

مدیر هنرهای تجسمی نگارستان امام خمینی (ره) بیان کرد: این آثار پس از تحریر توسط اساتید مشاور و راهنما ارزیابی می‌شود و آثاری که ظرفیت نمایشگاهی دارد انتخاب و از برگزیدگان طی مراسمی تقدیر به عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه از این پس هر سه ماه یک بار کارگاه خوشنویسی نقاشی نگارگری و تذهیب در ایام مختلف سال اعیاد و مناسبت‌های ملی و سوگواری‌ها برگزار می‌شود، در ارتباط با برگزاری کارگاه‌های ترکیبی نیز گفت: بهمن ماه سال گذشته یک کارگاه ترکیبی با ۶ رشته هنرهای تجسمی شامل تذهیب، نقاشی‌خط، منبت، قلمزنی، نقاشی روی شیشه و گرافیک برگزار شد و از آن نمایشگاه بیش از ۱۰ اثر خلق شد که در نمایشگاه‌های مختلفی ازا ین آثار استفاده شد و این روند نیز ادامه دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 933267

مهمترین اخبار ایران و جهان: