نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 13:45

طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان در حال انجام است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارسیستان و بلوچستان گفت: طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان در مجموع با پیشرفت فیزیکی 3/11 درصد و پیش بینی حجم سرمایه گذاری حدود 60 هزار میلیارد تومان درحال اجراست.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، منصور بیجار امروز در جلسه بررسی وضعیت طرح انتقال آب از دریای عمان اظهار کرد: طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان در مجموع با پیشرفت فیزیکی 3/11 درصد و پیش بینی حجم سرمایه گذاری حدود 60 هزار میلیارد تومان درحال اجراست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارسیستان و بلوچستان گفت: عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهر ماه سال 1400 آغاز گردید؛ شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین سازی و نمک زدایی برای ظرفیت نهایی 4/2 میلیون متر مکعب در روز آب شیرین ، سامانه انتقال آب به طول خط 718 کیلومتر در استان سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ٢٨٠ میلیون متر مکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ٨٠٠ میلیون متر مکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ١٠٠٠ مگاواتی برای تأمین انرژی بوده است.

وی افزود: طبق برنامه زمانبندی کلان طرح، فاز زود هنگام آن که شامل برداشت آب شور و نمک زدایی به حجم 50 هزار متر مکعب در روز است برای تامین آب مورد نیاز ساحل نشینان استان تا نیمه سال 1403 محقق خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر احداث سازه آبگیر گیشاب و تأسیسات نمک زدایی در بخش خشکی که شامل اجرای فونداسیون، آرماتور بندی دیوارهای آبگیر و ساخت آبگذر های دریایی سامانه آبگیری است با پیشرفت فیزیکی 35 درصد در حال اجرا است وخرید اعم ملزومات  پروژه از جمله ورق های تولید لوله های خط انتقال آب نیز انجام شده است.

 این مقام مسئول افزود: در فاز اجرای سامانه انتقال آب، عملیات نقشه برداری و تملک اراضی به اتمام رسیده و 481 کیلومترخط انتقال آب توسط پیمانکار پروژه در حال اجرای می باشد و 226 کیلومتر از مسیر نیز در حال حاضر دارای پیمانکار لوله گذاری است و این عملیات اجرایی در دو جبهه کاری در اردیبهشت ماه سال ساری آغاز خواهد شد.

منصور بیجار افزود: با توجه به گستردگی این پروژه ملی مشاوران و پیمانکاران متعددی عهده دار عملیات اجرای این طرح می باشد و سبب ایجاد اشتغال برای 430 نفر به صورت مستقیم و 1300 نفر به صورت غیر مستقیم شده است.

اجرای طرح ملی آبرسانی از دریای عمان سبب دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در استانهای مسیر خط انتقال در شرق کشور ،  رشد صنایع معدنی به عنوان جایگزین نفت ،  اشتغالزائی، ظرفیت سازی و بهره گیری از پتانسیلهای بومی و تثبیت جمعیت ساکن مناطق شرق کشور ،  مرتفع نمودن نیاز آبی صنایع و معادن، حفظ و توسعه صنایع معدنی فلات مرکزی و استانهای مسیر خط انتقال در شرق کشور به ویژه صنایع بزرگ مقیاس ،ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب شرب شهرها و روستاها ، توسعه کشاورزی ، کشتهای گلخانه ای و...، حفظ ذخایر آبهای زیرزمینی و ممانعت از حفر چاههای غیرمجاز در جهت احیاء محیطزیست ،  رشد و توسعه سایر پتروشیمی ها، پالایشگاهها و سایر صنایع پایین دستی ،  توسعه اقتصادی سواحل مکران به عنوان گنج پنهان (به تعبیر مقام معظم رهبری) ،جلوگیری از حاشیه نشینی و ... خواهد شد.

پایان پیام/3139

منبع: فارس
شناسه خبر: 1151167

مهمترین اخبار ایران و جهان: