نیوز سیتی!
13 اردیبهشت 1402 - 13:28

صادرات آبزیان با رشد ۹ درصدی به ۶۰۵ میلیون دلار رسید

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران‌، گفت: ارز آوری ناشی از صادرات ۱۶۰ تن انواع آبزی در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۴۰ میلیون دلار بود، این در حالی است که سال ۱۴۰۱ این رقم با صاررت ۱۸۱ هزار تن به بیش از ۶۰۵ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، رجب علی قربان‌زاده امروز در گردهمایی مدیران شیلات کشور با اشاره به اینکه ۳۱ درصد تولیدات آبزی پروری کشور در آب‌های داخلی است، عنوان کرد: ارز آوری ناشی از صادرات ۱۶۰ تن انواع آبزی در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۴۰ میلیون دلار بود، این در حالی است که سال ۱۴۰۱ این رقم با صاررت ۱۸۱ هزار تن به بیش از ۶۰۵ میلیون دلار رسید، یعنی ما با رشد ۹ درصدی مواجه بودیم.

وی افزود: شیلات ایران باید طبق برنامه تحولی، از تولید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد. تحقق این امر مستلزم تلاش و پیگیری است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران با بیان اینکه کل تولیدات آبزیان کشور در سال گذشته یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن بود، عنوان کرد: ۶۹ درصد تولیدات مربوط به آبزی پروری ادارات کل بوده است، تولیدات صید و صیادی کشور در سال قبل ۷۶۰ هزار تن بود که ۱۰۱ درصد تعهد سازمان شیلات، محقق شد.

قربان‌زاده اظهار کرد: میزان پرورش آبزیان کشور در سال قبل ۵۹۸ هزار تن بود که به دلیل خشکسالی، سیل و زلزله، نسبت به برنامه هدفگ‌ذاری شده، ۸۳ درصد آن تحقق پیدا کرد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران افزود: در سفرهای استانی رییس دولت سیزدهم بیش از هشت هزار میلیارد تومان برای زیرساخت و طرح های نیمه تمام شیلات کشور مصوب شد که تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده شد و جذب مابقی آن نیز در دست اقدام است.

قربان زاده گفت: در برخی استان‌ها مانند لرستان و گلستان امضا تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا در حال انعقاد است.

به گفته وی یک‌هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان کل اعتبارات استانی و ملی شیلات کشور در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به استان‌ها و مابقی ملی بوده است، اعتبار شیلات در لایحه بودجه امسال نیز ۵۴ درصد رشد داشت.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، دولتی و بانکی بخش شیلات در سال ۱۴۰۰ معادل یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که با افزایش ۲۸۰ درصدی تا پایان سال گذشته به بیش از هشت هزار میلیارد تومان رسید.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران مصرف سرانه ماهی در ایران و جهان را به ترتیب ۱۳.۸ و ۲۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: پارسال ۳ هزار و ۵۰۰ تن گوشت و چهار تن خاویار پرورشی به صورت رسمی از کشور صادر شد.

قربان‌زاده با اشاره به خودکفایی شیلات کشور در خصوص تولید نهاده‌ها نیز، بیان کرد: ایران طی سال قبل در خصوص تجهیزات پرورش ماهی در قفس ۸۵ درصد، تخم چشم زده ۷۷ درصد و خوراک میگو ۹۸ درصد خودکفا شد.

وی با بیان اینکه پارسال ۵.۵ میلیارد قطعه تخم چشم زده در کشور تولید شد، گفت: ۴۵۰ کارخانه فرآوری و عمل آوری شیلات در کشور وجود دارد که با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، برنامه جدی برای استفاده بیشتر از این زیرساخت‌ها در دستور کار است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1185767

مهمترین اخبار ایران و جهان: