نیوز سیتی!
10 فروردین 1402 - 13:33

بازداشت شهروند آمریکا در روسیه به ظن جاسوسی

سرویس امنیت فدرال روسیه خبر داد که یک شهروند آمریکایی که در دفتر مسکو یکی از رسانه‌های ایالات متحده کار می‌کرده، به اتهام جاسوسی بازداشت شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که تنش‌های فزاینده مسکو و غربی‌ها بر سر جنگ اوکراین ادامه دارد، بازداشت خبرنگار آمریکایی روزنامه وال استریت ژورنال در روسیه خبرساز شده است.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد شهروند آمریکایی به نام «ایوان گرشکوویچ» را که در دفتر مسکو روزنامه وال استریت ژورنال مشغول به کار بوده، بازداشت کرده و علیه او در رابطه با جاسوسی پرونده تشکیل شده است.

بنا بر گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، این تبعه آمریکایی در شهر «یکاترینبورگ» در منطقه اورال روسیه بازداشت شد.

پیش از اینکه سرویس امنیت فدرال روسیه با انتشار بیانیه از بازداشت این شهروند آمریکایی خبر بدهد، برخی منابع رسانه‌ای محلی در روسیه از بازداشت او خبر داده بودند.

روزنامه کامرسانت روسیه گزارش داد، بازداشت ایوان گرشکوویچ روز چهارشنبه (دیروز) انجام شد.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که این نهاد ارشد اطلاعاتی و امنیت، «فعالیت‌های غیرقانونی ایوان گرشکویچ خبرنگار دفتر مسکو روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال را متوقف کرد؛ کسی که مظنون به جاسوسی برای دولت آمریکا است».

در ادامه بیانیه آمده است که او به درخواست طرف آمریکایی اطلاعاتی را جمع آوری کرد که یک اسرار دولتی در مورد فعالیت‌های یک شرکت مجتمع نظامی-صنعتی روسیه است. این تبعه خارجی هنگام تلاش برای به دست آوردن اطلاعات طبقه بندی شده در یکاترینبورگ بازداشت شد».

بازداشت ایوان گرشکوویچ به ظن جاسوسی در شرایطی انجام شده که روابط بین واشنگتن و مسکو بر سر جنگ اوکراین به شدت متشنج است. آمریکا از ابتدای این جنگ ضمن اعمال تحریم‌های بی سابقه و فشار بر دیگر کشورها برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، در حال ارائه حمایت‌های همه جانبه نظامی، اقتصادی و اطلاعاتی از اوکراین است.

سخنگوی وال استریت ژورنال از دادن پاسخ به سوالی درباره بازداشت خبرنگار این روزنامه آمریکایی در روسیه اجتناب کرده و مقام‌های واشنگتن هنوز به خبر بازداشت شهروند آمریکایی واکنش نشان نداده‌اند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1117823

مهمترین اخبار ایران و جهان: