نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 13:20

گلایه ها از یک تصمیم جنجالی/ افزایش 380 درصدی نرخ پارک حاشیه ای مشهد واقعیت دارد؟

در حالی که سال 1402 همه مردم به کاهش و مهار تورم امیدوار هستند، افزایش عجیب نرخ پارک حاشیه ای در مشهد، گلایه های زیادی به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، از سه روز پیش، تصویر یک تابلوی آبی رنگ مربوط به هزینه پارک حاشیه ای در مشهد با واکنش های زیادی همراه شده است. بر روی این تابلو، هزینه توقف برای هر نیم ساعت، مبلغ ۳ هزار ۶۲۵ تومان نوشته است و از نیم ساعت سوم به بعد هم ۱۵ درصد به این مبلغ اضافه خواهد شد. نکته عجیب تر این که قبلا پارک در حاشیه خیابان ها برای نیم ساعت اول رایگان بود اما در تابلوهای جدید، هزینه پارک کنار خیابان از ابتدای ایست خودرو محاسبه می شود و زمان رایگانی در کار نیست!

جبران تخفیف بلیط مترو و اتوبوس با افزایش هزینه های خدمات شهری؟!

هرچند که تا چندروز پیش برخی اعضای شورا وعده رایگان شدن برخی خدمات شهرداری مانند بلیط اتوبوس و مترو و... را می دادند اما مرور خبرهای یک ماه گذشته نشان می دهد اگرچه اکنون تخفیف ۲۰ درصدی برای وسایل حمل و نقل عمومی اعمال شده اما هزینه برخی خدمات مانند هزینه پارک حاشیه خیابان ها که هنوز هم مردم در مورد ماهیت و شفافیت درآمدی آن ابهاماتی دارند افزایش چشمگیری داشته است.

به عنوان مثال، نرخ های درج شده روی تابلوهای جدید پارک حاشیه نشان می دهد نرخ پارک در گروه الف یعنی خیابان های بزرگ و شلوغ  با افزایش ۳۸۰ درصدی از ساعتی ۹۵۰ تومان به ۳۶۲۵ تومان افزایش یافته است! این درحالی است که در ابتدای سال هم رهبر انقلاب در سفر نوروزی به مشهد، یکی از محورهای مهم شعار سال ۱۴۰۲ را مهار تورم مطرح کردند و مردم انتظار داشتند مدیران شهری و اعضای شورای شهر بیشتر از همیشه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب توجه کنند.

هرچند برخی اعضای شورا در مورد افزایش پارک حاشیه ای مدعی هستند که تعرفه پارک حاشیه ای از ۴ سال پیش تغییری نداشته و اکنون هم به میزان کمتر از تورم افزایش یافته اما برخی کاربران فضای مجازی نوشته اند مدیران شهری با افزایش بهای خدمات، می خواهند هزینه تخفیف بلیط مترو و اتوبوس را جبران کنند!

پارک در حاشیه خیابان ها با چقدر هزینه؟

در ادامه این گزارش به جدول اطلاعیه عناوین و نحوه محاسبه عوارض و بهای خدمات شهرداری مشهد مراجعه می کنیم. آن طور که در سایت شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی آمده معابر حاشیه مشهد به سه گروه الف، ب و ج تقسیم می شوند که پارگ در هرکدام از این مناطق، هزینه خاص خود را دارد که در ادامه مرور می کنیم.

* معابر گروه الف

17شهریور، آبکوه، آخوند خراسانی، آزادی، آیت ا... عبادی، ابن سینا، ابوذرغفاری، ابوطالب، احمدآباد، ارشاد، استقلال، امام خمینی، امام رضا، امامت، امامیه، اندرزگو، اندیشه، انقلاب، بزرگمهر، بلوار سجاد، بهارستان، بهزاد، پاستور، پاسداران، پرستار، پیام، پیروزی، ثبت، جمهوری اسلامی، چمران، حافظ (کوشش)، خالد اسلامبولی، خرمشهر، خسروی، خیام، دانش، دانشگاه، دخانیات، دستغیب، رازی غربی، راهنمایی، سرهنگ

تولایی، سعدی، سلیمان خاطر، سناباد، سنایی، شهید صادقی، صاحب الزمان، صبوری، عارف، عبدالمطلب، عنصری، فداییان اسلام، فردوسی، فلسطین، قائم، قرنی، کشوری، کلاهدوز، کوثر، کوهسنگی، گلستان،

گلستان غربی، محتشمی، مدرس، مصلی، مطهری، معلم، ملاصدرا، ملاصدرا 1، ملک الشعرای بهار، هاشمی نژاد، هاشمیه، هفت تیر ۱، همت، وکیل آباد کندراه به شرق، وکیل آباد کندراه به غرب، یاسمن، یوسفی

* معابر گروه ب

آیت الله سعیدی، استیکی، بعثت، بهشت، جانباز، جهاد(نامجو)، حجاب، حرعاملی، دادگر، دانشجو، رضا، شاهد، شیخ صدوق، عدالت، فرامرز عباسی، فلاحی، کاشانی، گاز، مفتح، هفت تیر۲

تعرفه پارک در معابر مختلف مشهد بدون در نظر گرفتن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده:

معابر گروه الف ۳۶,۲۵۰ ریال

معابر گروه ب ۲۲,۵۰۰ ریال

معابر گروه ج ۱۷,۵۰۰ ریال

فرماندار مشهد: باید برای کاهش هزینه های پرداختی مردم تلاش کنیم

فرمانندار مشهد در واکنش به گلایه ها درباره افزایش هزینه های پارک حاشیه ای گفت: نرخ های درج شده برای پارک حاشیه خیابان ها، قانونی است اما باید برای کاهش هزینه های پرداختی مردم تلاش کنیم.

محسن داوری در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: در قانون درآمد پایدار شهرداری ها آمده میزان افزایش بهای خدمات باید با افزایش تورم همخوان باشد. امسال بهای خدمات پارک حاشیه ای هم در کمیته تطبیق بررسی شده و این مبالغ جدید، قانونی است.

وی افزود: آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده تورم در سال گذشته 41 درصدی بوده و اعداد و ارقامی که در کمیته تطبیق برای پارک حاشیه ای بررسی شده با تورم همخوان است. 

فرماندار مشهد تصریح کرد: هرچند که باید تلاش کنیم مردم هزینه کمتری پرداخت کنند اما وظیفه کمیته تطبیق این است که تصمیمات شورا را بر اساس قانون بررسی کند. در مورد هزینه پارک حاشیه ای خیابان ها خلاف قانون عمل نشده است که با آن برخورد کنیم.

نایب رییس شورای شهر: با اصلاح بودجه شهرداری، امکان کاهش نرخ پارک حاشیه وجود

 

در ادامه این گزارش هم نایب رییس شورای شهر گفت: تنها در صورتی می توانیم هزینه پارک حاشیه ای را کاهش دهیم که بودجه شهرداری اصلاح شود.

موسی الرضا حاجی بگلو در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: با توجه به شعار مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۲ اولین کاری که باید انجام بدهیم کاهش هزینه های خدمات شهری مانند بهای بلیط مترو، اتوبوس، عوارض و... است. 

وی افزود: قانون درآمدهای پایدار شهرداری می گوید بعد از تصویب موضوعی در شورای شهر و ابلاغ آن، حق اعمال تخفیف را نداریم. البته ما این تخفیف را در مترو واتوبوس انجام دادیم و نمی توانیم درباره هر تصمیمی در سال جدید این تخفیف را اعمال کنیم.

احتمال کاهش نرخ خدمات وجود دارد

نایب رییس شورای شهر مشهد ادامه داد: لازم است بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری را اصلاح کنیم تا بتوانیم در مکاتبه با وزارت کشور، نرخ های خدمات شهری را کاهش دهیم. ما پیگیر اصلاح بودجه شهرداری و کاهش هزینه های خدمات مدیریت شهری مانند پارک حاشیه خیابان ها هستیم. امیدوارم شهرداری، اصلاحیه بودجه را به صحن شورا بیاورد و احتمال کاهش نرخ خدمات وجود دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1157623

مهمترین اخبار ایران و جهان: