نیوز سیتی!
18 فروردین 1402 - 12:52

دیدار دبیرکل سازمان کشورهای ترک با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی

دبیرکل سازمان کشورهای ترک با مقامات ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد و سازمان امنیت و همکاری اروپا در «وین» پایتخت اتریش دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «کوبانیچبک آمور علی‌یف» دبیرکل سازمان کشورهای ترک در جریان سفر خود به وین با «رافائل ماریانو گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

وی با اشاره به اسناد «چشم انداز جهان ترک2040» و «استراتژی برای سازمان کشور های ترک2022-2026» از نتایج نشست بوداپست وزرای انرژی سازمان کشورهای ترک و همچنین برنامه همکاری انرژی این سازمان برای 2023-2027 و برنامه اقدام برای اجرای آن به عنوان پایگاهی برای همکاری با آژانس در زمینه‌های مورد علاقه متقابل خبر داد.

گروسی خاطرنشان کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی پروژه‌های زیادی را در کشورهای سازمان کشورهای ترک به صورت دوجانبه اجرا می‌کند و آماده اجرای پروژه‌های مشترک برای توسعه بیشتر این همکاری‌ها در بستر دو سازمان است.

طرفین توافق کردند که ضمن همکاری با یکدیگر، جلسه‌ای بین دبیرخانه‌های سازمان کشورهای ترک و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تهیه برنامه‌های مشترک و همچنین پروژه‌هایی برای اجرای آنها در کشورهای عضو سازمان ترک ترتیب دهند.

همچنین «کوبانچبیک آمورعلی یف» با «گرد مولر» مدیرکل توسعه صنعتی سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در وین ملاقات کرد.

آمورعلی یف از مأموریت و فعالیت‌های سازمان کشورهای ترک خبر داد و آمادگی خود را برای توسعه روابط نهادی با توسعه صنعتی سازمان ملل متحد در زمینه‌های متقابل سودمند اعلام کرد.

مولر خاطرنشان کرد که توسعه صنعتی سازمان ملل متحد همچنین علاقه به همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای دارد. در این زمینه طرفین بر اهداف مشترک تاکید و زمینه‌های احتمالی همکاری بین دو سازمان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

طرفین همچنین در مورد سایر موضوعات مهم منطقه و جهان تبادل نظر کردند.

دبیرکل سازمان ترک همچنین با «هلگا ماریا اشمید» دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در دبیرخانه این سازمان در وین دیدار کرد.

علی یف از آخرین تحولات جهان ترک خبر داد و آمادگی سازمان کشورهای ترک را برای توسعه روابط با سازمان امنیت و همکاری اروپا در زمینه‌های مختلف همکاری به ویژه در انرژی ، تغییرات آب و هوایی و ارتباط متقابل ابراز کرد.

اشمید خاطرنشان کرد که سازمان امنیت و همکاری اروپا از نزدیک تحولات منطقه را دنبال می‌کند و همچنین علاقه‌مند به همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای است.

طرفین همچنین در مورد مسائل امنیتی موضوعی که جایگاه مهمی در دستورکار منطقه‌ای و جهانی دارد، تبادل نظر کردند.

سازمان کشورهای ترک- یک سازمان بین‌المللی متشکل از ۵ کشور ترک‌زبان و کشورهای مجارستان و ترکمنستان به عنوان ناظر است. این شورا در ۳ اکتبر ۲۰۰۹ بنیان‌گذاری شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1133123

مهمترین اخبار ایران و جهان: