نیوز سیتی!
12 فروردین 1402 - 18:22

شهرستان چوار نگینی بر انگشتر ایلام

نقطه به نقطه شهرستان چوار دارای ظرفیت و جذابیت‌ های گردشگری و تاریخی بوده و کسانی که به عکاسی، کوهنوردی، گشت و گذار در دامن طبیعت علاقه مند هستند این منطقه را جهت بازدید انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، شهرستان چوار خورشیدی درخشان در قلب تپنده استان ایلام که تاریخ این دیار گویای عظمت و شکوه آن بوده این منطقه زیبا از شمال تا شرق با ایوان، شمال غربی با گیلانغرب و جنوب غربی با مرز عراق و جنوب شرقی با شهرستان ایلام همجوار است.

این شهرستان دارای میراث فرهنگ، هنر و تمدن غنی بوده که اصالت آن از گذشتگان به نسل امروز منتقل شده و بر صفحه این استان تمدن زا حک گشته همچنین بهترین هدیه نظام برای شایستگی مردمان این دیار در آبان ماه سال ۱۳۹۹ رخ داد و آن ارتقاء این بخش به شهرستان بود.

چوار دارای تنوع آثار گردشگری و تاریخی و طبیعت فوق‌العاده بی نظیر، آب و هوای معتدل که جسم و روح انسان را صیقل می دهد و چشم هر مسافری را به خود خیره کرده همچنین این منطقه از لحاظ معادن زغال سنگ، سنگ ساختمانی، نفت و گاز، شن و ماسه نیز غنی بوده است.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان چوار

۱) تپه قلا چوار:
این اثر تاریخی در ۱۲ کیلومتری غرب شهر چوار واقع شده که بعنوان یک قلعه نظامی و مسکونی بر روی یک تپه طبیعی در ارتفاع ۳۰۰ متری قرار گرفته همچنین یکی از مهم‌ترین قلعه های نظامی و تدافعی محدوده غربی زاگرس در زمان خود شناخته می‌شده که با کشف آثار فرهنگی بر روی تپه و نوع مصالح بکار رفته در ساخت آن، همگی نشان دهنده این بوده که تاریخ ساخت قلعه به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوره اسلامی می‌باشد.

۲) قلعه چکر بولی:
این قلعه باستانی در روستای چکر واقع در بخش بولی و در نزدیکی مرز با کشور عراق ایجاد شده که سبک معماری آن به دوران ساسانی بر می‌گردد قلعه در قسمت بلندی حاشیه شمالی محوطه باستانی چکر بنا شده و دارای دژی بسیار بلند و مستحکم بوده همچنین ارتفاع جبهه شمالی این قلعه بیشتر از سایر قسمت‌ها است و تعداد ۱۱ اتاق در قسمت جنوبی قلعه ایجاد شده که بر حیاط مرکزی تسلط دارند.

۳) تفریحگاه تنگ دالاهو:
این منطقه در مسیر جاده اسلام آباد-ایلام در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر ایلام قرار گرفته که دارای جنگل های انبوه بنه، زالزالک، بلوط و چشمه طبیعی آب بوده همچنین از وسعت قابل توجهی برخوردار بوده و با توجه به مجاورت با ارتفاعات طبیعی و تفریحی، شکارگاه های منطقه و ییلاقی بودن آن در بهار و تابستان مورد استفاده دوستداران و مشتاقان زیبایی‌های طبیعت قرار می‌گیرد.

۴) تفریحگاه ششدار:
این منطقه در ۵ کیلومتری شهر ایلام و کنار کوه قلاقیران در مسیر جاده ایلام-کرمانشاه واقع شده و از شاخص ترین تفریحگاه های استان محسوب می‌شود همچنین این ناحیه تفرجی بخاطر مجاورت با شهر ایلام و نزدیکی به یکی دیگر از تفریحگاه های زیبای طبیعی بنام منجل، مورد استفاده مسافران و گردشگران در ایام سال بویژه بهار و پاییز است.

۵) درختان بانسرو:
شهرستان چوار رویشگاه گونه های متعدد گیاهانی منحصر به فرد از جمله اینها یک مجموعه ارزشمند درخت سرو در روستای بان سرو شهرستان چوار بوده که حدود ۳۳۰۰ سال قدمت داشته‌اند با توجه به قدمت و شکل خاص آنها از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان میراث طبیعی و ملی شناخته و ثبت شده اند.

این درختان باستانی از خانواده سروهای کوهی یازربین بوده که فرم پیچ و تاب ساقه، ریشه و برگ های زیبای آنها تجربه ماندگاری از زیبایی طبیعی را برای گردشگران بوجود می‌آورد قطعا محوطه تاریخی طبیعی بان‌سرو یکی از بی‌نظیرترین و نادرترین گونه‌های درختی را در خود جای داده که حفاظت از آنها لازم و ضروری است.

۶) تالاب چکر:
در منطقه بولی و ناحیه چکر، تالاب زیبای چکر قرار گرفته که مساحت آن در حدود 3 هکتار و عمق آن در حدود 2.5 متر بوده با توجه به اینکه تالاب در منطقه گرمسیری واقع شده ولی آب آن دائمی است و منبع آبش نزولات جوی و چند چشمه جوشان بوده همچنین نیزارهای اطراف آن به همراه طبیعت بکر زیبای اطراف واقعا دلنشین است و سطح تالاب از علف پوشیده شده که به صورت گیاهان آبزی در داخل آب رشد کرده‌اند و پوشش گیاهی اطراف تالاب چشم انداز فوق العاده ای را بوجود آورده و زیستگاه بسیار مناسبی برای حیات وحش فراهم کرده است.

این تالاب مکان بسیار مناسبی برای زمستان گذرانی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به شمار رفته این تالاب محل زیستگاه پرندگانی نظیر چنگر، کشیم، حواصیل خاکستری و اردک سرسبز بوده این تالاب هر ساله پذیرای پرندگان مهاجر از مناطق آسیای میانه، قفقاز و سیبری است که در ماه های سرد به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

۷) امامزاده حاجی بختیار:
بقعه متبرکه حاج بختیار واقع در روستای حاجی بختیار و در ۲۷ کیلومتری شمال غربی چوار واقع شده این بقعه از طرف شرق به شهرک شهید رجایی، از طرف غرب به روستای بان سرو، از طرف جنوب به یک پرتگاه نسبتاً بلند و رودخانه و از طرف شمال به کوه شیره زول محدود شده همچنین مردم این روستا به حاج بختیار «پیرژان» گفته‌اند چرا که اسم اصلی او چیز دیگری بوده اما حاجی رو به معنی برآورده کردن حاجت و بختیار به معنی اختیار زیاد می‌دانند این امامزاده بزرگوار در طول ایام سال بویژه عید نوروز پذیرای زائرین و مهمانان از سراسر استان و سایر استان‌ها همجوار است.

۸) تنگ بانویزه:
تنگ بانویزه در فاصله 100 متری جنوب روستای بانویزه به طول حدود 600 متر و ارتفاع 614 متری از سطح دریا واقع شده دیواره های تنگ در اثر جریانات فرسایشی رودخانه ای گوگردی ایجاد شده همچنین تنگه ها و شیارهای فرسایشی از منابع عمده و ژئوتوریسمی در استان ایلام محسوب می شوند. 

داخل آن روخانه ای جاری بوده که آب آن در فصول زمستان و بهار بیشتر است جنس سنگهای مسیر تنگه از آهک با ترکیبات کربنات کلسیم بوده این سنگ ها به سازند آهکی آسماری تعلق داشته که دسترسی به تنگ بانویزه برای مسافران و گشت و گذار در دل طبیعت از طریق جاده ارتباطی شهرستان ایلام به مهران، جاده فرعی روستای بانویزه میسر است.

۹) تفرجگاه تجریان:
تفرجگاه تجریان در منطقه مورت و بولی یکی از مکان های بسیار زیبا و آرام بوده این تفرجگاه در مسیر جاده چوار و 20 کیلومتر پس از ایلام قرار گرفته که با وجود جنگل بسیار زیبا و انبوه، زبانزد مردم بوده و بسیار معروف است. این منطقه فوق العاده با آب و هوای خوبی که دارد به عنوان ییلاق منطقه و اهالی محسوب شده منطقه زیبا و بسیار چشم نواز تنگ بهشت نیز در مجاورت با این جنگل زیبا قرار دارد که در بین گردشگران محبوب بوده و به همین دلیل است که مسیر آن در تمامی ایام سال پر تردد و شلوغ است.

تفرجگاه تجریان دارای درختانی سرسبز و چشمه های آب متعدد و زلالی بوده و از همین رو دارای آب و هوایی بسیار دلنشین و خنک است. ساکنان شهر ایلام و همچنین شهرستان های اطراف آن به دلیل وجود آب و هوایی معتدل و خوب همچنین وجود پدیده های طبیعی نظیر درختان سرسبز و کهن سال، کوه های بلند، و رود های خروشان، این منطقه را برای تفریح انتخاب می‌کنند.

نقطه به نقطه شهرستان چوار دارای ظرفیت و جذابیت‌های گردشگری و تاریخی بوده و کسانی که به عکاسی، کوهنوردی، گشت و گذار در دامان طبیعت علاقمندند حتما در ایام سال علی الخصوص بهار این منطقه را جهت بازدید انتخاب کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1121567

مهمترین اخبار ایران و جهان: