نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 14:53

هجمه به منابع آب زیرزمین کشور/ سهم آب صنعت و خدمات افزایش یابد

گرگان- معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی مدیریت منابع آب ایران از حفر ۷۰۰ هزار حلقه چاه خبرداد و گفت: باید سهم آب بخش خدمات و صنعت را افزایش دهیم و نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ ملایی ظهر شنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان اظهارکرد: هفت دهه پیش بنگاه مستقل آبیاری شکل گرفت و در آن برهه با توجه به ۲۵۰ میلی متر بارش در کشور، ۱۱۰ میلیون آب تجدیدپذیر داشتیم و آن زمان سرانه هر نفر بالغ بر ۶ هزار مترمکعب بود که هم اکنون با تغییرات اقلیم، کاهش بارش‌ها و افزایش دما این شرایط بدتر هم شده است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی مدیریت منابع آب ایران افزود: به دلیل شرایط تغییرات اقلیمی، طی این مدت ۷۰۰ هزار حلقه چاه در کشور حفر شده که ۱۴۰ میلیارد مترمکعب بیش از پتانسیل آبی مجاز است.

وی بیان کرد: آب قوی‌ترین کالای اقتصادی است که هیچ کالایی به اندازه آن نمی‌تواند توسعه ایجاد کند.

ملایی ادامه داد: گلستان دو درصد جمعیت کشور را داشته و ۲.۵ درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد اما اقتصاد استان با توجه به این ظرفیت‌ها رشد نکرده و سهم جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) تنها کمتر از یک درصد است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد که باید سهم آب بخش خدمات و صنعت را افزایش دهیم و نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

وی متذکر شد که تکمیل طرح‌های نیمه تمام شعار دولت بوده و رشد سه برابری اعتبارات استان گلستان هم در این راستا اتفاق افتاده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1191967

مهمترین اخبار ایران و جهان: