نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 16:46

پایان چهارمین مرحله آبگیری سدالنهضه؛ تشدید تنش میان اتیوپی و مصر

نخست‌وزیر اتیوپی با اعلام رسمی پایان چهارمین مرحله آبگیری سد النهضه، به تشدید تنش با مصر و سودان، دامن زد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی، عصر امروز (یکشنبه، ۱۰ سپتامبر)، اعلام کرد که  کشورش موفق شده بر چالش‌های داخلی و فشارهای خارجی در خصوص سد «النهضه» غلبه کند و مرحله چهارم آب‌گیری این سد پایان یافت. این در حالی است که احداث و آبگیری سد النهضه از سوی اتیوپی، یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان به شمار می‌رود.
وی طی پستی در شبکه اجتماعی «ایکس»، (توییتر سابق)، بی‌توجه به مخالفت‌های قاهره و خارطوم، نوشت: «برایم خوشحال‌کننده است که تکمیل موفقیت‌آمیز چهارمین و آخرین مرحله آب‌گیری سد النهضه را اعلام کنم».

نخست‌وزیر اتیوپی افزود: «تبریک به همه کسانی که با پول، علم، انرژی و دعای خود در این کار شرکت کردند. این همکاری باید در سایر امور نیز تکرار شود. معتقدم در مرحله آتی، برنامه‌های خود را تکمیل خواهیم کرد. خدا را شاکریم و دوست دارم از این فرصت استفاده کنم و قول بدهم که تا آخر از این سد حمایت کنم».

این در حالی است که وزارت خارجه اتیوپی، پنجشنبه پیش از تلاش برای دستیابی به یک تفاهم مشترک مورد رضایت همه طرف‌ها در خصوص سد النهضه خبر داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی با اشاره به این‌که، هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در خصوص راهکارهای طرف مصری در حصوص این سد، حاصل نشده، گفته بود: «چهارمین مرحله آب‌گیری سد النهضه، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انجام خواهد شد». 
به نوشته روزنامه رأی‌الیوم، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، اتیوپی چهارم سپتامبر جاری، آبگیری سد النهضه را به پایان رسانده و امروز آن را به صورت رسمی اعلام کرده است. 

دولت مصر، پیشتر از پایان نشست‌های وزارتی سه‌گانه در قاهره که با حضور هیأت‌های مذاکره‌کننده مصری، سودانی و اتیوپیایی برگزار شد، بدون احراز هیچ پیشرفتی خبر داده بود. 

ریاست جمهوری مصر نیز طی بیانیه‌ای در ماه ژوئیه گذشته اعلام کرد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «آبی احمد» نخست وزیر اتیوپی، بر ضرورت برگزاری مذاکرات فوری با هدف دستیابی به توافق در خصوص قوانین آب‌گیری و بهره برداری از سد النهضه طی چهار ماه، توافق کردند.

سالهاست که میان مصر و اتیوپی بر سر ساخت سد النهضه اختلاف وجود دارد و تاکنون بارها، سودان و قاهره از اتیوپی خواسته‌اند که آب‌گیری این سد را متوقف کند تا یک توافق سه‌جانبه و الزام‌آور در خصوص نحوه بهره‌برداری از این سد که بزرگترین سد در آفریقا به شمار می‌رود، حاصل شود. بویژه که مصر که برای تامین ۹۷ درصد نیاز آبی خود، به نیل متکی است، سد النهضه را تهدیدی «وجودی» برای خود می‌داند. ضمن این‌که کارشناسان نیز می‌گویند که در صورت آب‌گیری کامل این سد، ورودی آب به مصر به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت و این امر خسارات جبران‌ناپذیری را به این کشور وارد خواهد کرد.

اما نخست وزیر اتیوپی می‌گوید که کشورش قصد ندارد آب‌های رود نیل را در انحصار خود درآورد و مراقب خواهد بود که آسیبی به سهم مصر و سودان وارد نشود.

اتیوپی در سال ۲۰۱۱ کار احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل آبی را با هدف تولید برق آغاز کرد، امری که با اعتراض مصر و سودان همراه شد و در نهایت در سال ۲۰۱۵، سه طرف توافقنامه‌ای امضا کردند که بر ضرورت حل اختلافات فیمابین بر اساس مذاکرات تاکید کردند هرچند که تاکنون همه مذاکرات در این خصوص به شکست منتهی شده است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1493323

مهمترین اخبار ایران و جهان: