نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 16:02

مهلت ارسال آثار به نخستین کنگره ملی نوحه برای انتخاب نوحه‌سرای برتر سال تمدید شد

دبیر کنگره ملی نوحه از تمدید مهلت ارسال آثار به این کنگره تا پنجم شهریورماه خبرداد و گفت: بناست در بخش اصلی این کنگره، 5 نوحه‌سرای برگزیده براساس مجموعه آثار عاشورایی انتخاب شوند.

مهدی زنگنه دبیر کنگره ملی نوحه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، اظهار داشت: اولین کنگره ملی نوحه در سه زبان فارسی، عربی و آذری به منظور کشف استعدادها و ارتقای سطح کمی و کیفی نوحه‌ها و نغمات آیینی توسط سازمان هیأت و تشکل‌های دینی کشور برگزار می‌شود. طبق اعلام اولیه‌ دبیرخانه کنگره، مهلت ارسال آثار تا تاریخ ۳۱ مردادماه بود اما به دلیل استقبال نوحه‌سرایان، این فراخوان تا پنجم شهریورماه تمدید شد.

۵ نوحه‌سرای برتر سال انتخاب می‌شوند

وی با اشاره به اینکه این کنگره در سه زبان فارسی، عربی، آذری و گویش‌ها و لهجه‌های بومی ایران ویژه محرم و صفر ۱۴۰۲ تدارک دیده شده است، گفت: بخش اصلی این جشنواره با عنوان نوحه‌سرایان برتر سال است که بناست در این بخش پنج نوحه‌سرای برگزیده براساس مجموعه آثار عاشورایی انتخاب شوند.

زنگنه با اشاره به جوایز این بخش گفت: هیأت داوران در زبان فارسی سه نفر، در زبان عربی یک نفر و در زبان آذری نیز یک نفر را به عنوان نوحه‌سرای برتر سال معرفی خواهند کرد. نفر اول (زبان فارسی) پنجاه میلیون تومان به همراه یک سفر عتبات، نفر دوم (زبان فارسی) چهل میلیون تومان به همراه یک سفر عتبات، نفر سوم (زبان فارسی) سی میلیون تومان به همراه یک سفر عتبات، نفر برتر زبان عربی پنجاه میلیون به همراه یک سفر عتبات و نفر برتر زبان آذری پنجاه میلیون به همراه یک سفر عتبات هدیه دریافت خواهند کرد.

انتخاب ۳ نوحه برتر کودک و نوجوان

زنگنه اضافه کرد: بخش ویژه این کنگره در قالب محورهای محتوایی تدارک دیده است. ۸ محور درنظر گرفته شده است که یک اثر در هریک از محورهای هشت‌گانه‌ انتخاب می‌شود. این محورها شامل؛ ۱- در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم ۲- هیأتی‌های جوان سربازهای انتظار ۳-به شوق فیض شهادت شهید باید زیست ۴- با خطبه‌های روشنت تکلیف روشن می‌شود ۵- تا ابد می‌ماند قصه‌ کوفه و شام، غیرت مرد حرم عفت اهل خیام۶- هر خانواده، هیأتی کوچک برای توست ۷- زندگی زیباست اما در مسیر کربلا ۸- چگونه عشق همسرها حماسه آفرید آن روز! است.

دبیر کنگره ملی نوحه با اشاره به اینکه بخش جنبی این کنگره در دو محور تدارک دیده شده است، گفت: محور اول نوحه برای کودک و نوجوان است که سه اثر برگزیده ویژه‌ کودک و نوجوان در این بخش انتخاب می‌شود. محور دوم مقالات علمی و پایان‌نامه‌های مربوط به نوحه و نوحه‌سرایی است که در این محور نیز سه اثر علمی، پژوهشی برتر انتخاب می‌شود.

وی در پایان گفت: علاقه‌مندان تا پنجم شهریورماه فرصت دارند برای کسب اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام و ارسال آثار به سایت کنگره ملی نوحه مراجعه کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1464267