نیوز سیتی!
14 شهریور 1402 - 06:35

چین خواهان میانجیگری برای حل بحران نیجر است

سفیر چین در نیجر خواهان میانجیگری برای حل بحران نیجر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جیانگ فنگ»، سفیر چین در نیجر گفت که چین مایل به ایفای نقش میانجی در حل بحران نیجر است.

سفیر چین در دیدار با نخست وزیر منصوب شده از سوی شورشیان نظامی نیجر گفت: «دولت چین در نظر دارد خدمات خوبی ارائه دهد، نقش میانجی ایفا کند تا بتواند با احترام کامل به کشورهای منطقه راه حلی سیاسی برای بحران نیجر پیدا کرد.»

این دیپلمات افزود: چین همیشه به اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها متعهد است.

روز گذشته نیز اعلام شد که حریم هوای نیجر که پس از وقوع کودتا در تاریخ ۶ آگوست سال جاری برای پروازهای تجاری و غیرنظامی بسته شده بود، مجدداً باز شده است.

وزارت حمل و نقل نیجر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که حریم هوایی این کشور به روی تمامی پروازهای بین المللی و داخلی باز شده است.

در این بیانیه خاطر نشان شد که پروازهایی که به دلایل نظامی و خصوصی انجام می‌شود همچنان منوط به مجوز است.

محمد بازوم رئیس جمهور نیجر توسط عناصر هنگ گارد ریاست جمهوری در ۲۶ ژوئیه بازداشت شد و عصر همان روز نظامیان این کشور اعلام کردند که قدرت را به دست گرفته‌اند.

ژنرال عبدالرحمن چیانی، فرمانده هنگ گارد ریاست جمهوری، در ۲۸ جولای رئیس دولت انتقالی به نام شورای ملی حفاظت از میهن (CNSP) شد.

«شورای ملی حفاظت از میهن» در ۷ آگوست لمینه زین را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد و کابینه ۲۱ نفره را در ۱۰ اوت اعلام کرد که متشکل از سربازان و غیرنظامیان است.

همچنین شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه اعلام کرد پس از کودتای نظامی در نیجر، گروهی از سربازان ارتش نیجر به پایگاه‌های نظامیان فرانسه در این کشور رفته‌اند تا بر فعالیت نظامیان فرانسوی نظارت کنند.

به نوشته الجزیره، به سربازان ارتش نیجر دستور داده شده که نظامیان فرانسوی را در پایگاه‌هایشان در شهر نیامی تحت نظارت داشته باشند که علی‌رغم لغو توافق‌های دفاعی بین دو کشور پس از کودتای نظامی، همچنان نیجر را ترک نکرده‌اند.

روز یکشنبه، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه به رسانه‌های فرانسوی گفته بود که ارتش فرانسه به دلیل عدم همکاری نیروهای نظامی نیجریه پس از تسلط بر نیجر در ماه جولای، قادر به انجام وظایف خود در نیجر نیست.

روز جمعه هم ده‌ها هزار معترض نیجری در مقابل یک پایگاه نظامی فرانسه در نیامی پایتخت نیجر تجمع کردند و خواستار خروج نیروهای این کشور در پی کودتای نظامی شدند. کودتایی که از حمایت گسترده مردمی برخوردار است، اما پاریس از به رسمیت شناختن آن امتناع می‌ورزد.

کودتای ۲۶ ژوئیه در نیجر یکی از هشت کودتای غرب و مرکز آفریقا از سال ۲۰۲۰ است که قدرت‌های جهانی را نگران تغییر حکومت نظامی در سراسر منطقه کرده است.

در نتیجه این کودتا تأثیر منطقه‌ای فرانسه که نفوذش بر مستعمرات سابقش در سال‌های اخیر در غرب آفریقا کاهش یافته بود، حتی کمتر هم شده است. نیروهای فرانسوی پس از کودتاهای قبلی در کشورهای همسایه مالی و بورکینافاسو از این کشورها بیرون رانده شده‌اند و اکنون در نیجر نیز نمی‌توانند بمانند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1485667

مهمترین اخبار ایران و جهان: