نیوز سیتی!
03 بهمن 1402 - 10:39

پویش ملی تغذیه سالم در استان یزد اجرا می‌شود

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: در راستای افزایش سواد و آگاهی تغذیه ای عموم جامعه ، پویش ملی تغذیه سالم از یکم تا 15 بهمن ماه اجرا می شود.

 دکتر یوسف نقیایی، رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: پویش ملی تغذیه سالم با هدف اطلاع رسانی و ارتقای دانش آحاد جامعه در خصوص مصرف نمک تصفیه شده ید دار، شیر و لبنیات در استان یزد اجرا می‌شود.

وی افزود: پویش تغذیه سالم با شعار ” انتخاب همه؛”نمک کم اما تصفیه شده ید دار” برای هفته اول و ”از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی”برای هفته دوم در سراسر کشور آغاز شده است.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی یزد گفت: وزارت بهداشت ظرف ۲۰ سال گذشته برای کاهش شیوع گواتر و اختلالات ناشی از کمبود ید ، سیاست افزودن ید به نمک‌های خوراکی را درپیش گرفته و در حال حاضر کلیه کارخانجات تولید کننده موظفند ید را به میزان توصیه شده به نمک‌های خوراکی اضافه کنند.

نقیایی تصریح کرد: استفاده از نمک یددار تصفیه شده تنها راه رساندن ید به بدن برای انجام اعمال حیاتی که وابسته به این ریز مغذی است، می باشد و نرسیدن ید کافی به بدن با عوارض بیشماری شامل گواتر، ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش موارد سقط و مرده زایی، هیپوتیروئیدی مادرزادی، کرولالی مادرزادی و کاهش بهره هوشی همراه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نمک‌های تصفیه شده یددار فاقد فلزات سنگین شامل سرب، آرسنیک و… (عوامل ایجادکننده سرطان) و ناخالصی‌های محلول مانند گچ و… می‌باشد، ضمن این‌که این فلزات به دلیل سفید بودن غیر قابل جداسازی است.

پایان پیام/الف

منبع: فارس
شناسه خبر: 1646667

مهمترین اخبار ایران و جهان: