نیوز سیتی!
25 اسفند 1402 - 12:20

بیانیه مشترک امنیتی ترکیه و عراق؛ حضور پ ک ک در عراق غیرقانونی است

در نشست امنیتی وزرای خارجه و دفاع ترکیه با مقامات عراقی، برای اولین بار از پ ک ک به عنوان یک گروه غیرقانونی یاد شد که اقداماتش از خاک عراق علیه ترکیه، نقض قوانین عراق است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز پنجشنبه هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه که به همراه یاشار گولر وزیر دفاع و ابراهیم کالین رئیس سازمان اطلاعات این کشور به بغداد سفر کرده است با فواد حسین وزیر خارجه و هیئت همراه وی نشستی امنیتی برگزار کرد.

در این نشست درباره مبارزه مشترک با تروریسم و مسئله پ ک ک گفتگو شد.

در پایان این نشست بیانیه ای صادر شد که در آن ذکر شده: مسائل و نگرانی های امنیتی دو کشور و همچنین سفر بعد از ماه رمضان رجب طیب اردوغان به عراق مورد بررسی قرار گرفت. اقدامات برای رسیدن روابط ترکیه و عراق به سطح راهبردی انجام گرفت، طرفین توافق کردند که این نوع نشست ها با هدف نتیجه گرایی به صورت دوره ای برگزار شود و همچنین تصمیم گرفته شد که کمیته های مقابله با تروریسم، تجارت، کشاورزی، انرژی، آب، بهداشت و حمل و نقل تشکیل و به صورت دائمی در تماس با یکدیگر باشند.  

دو کشور بر حفظ تمامیت ارضی عراق، احترام به حاکمیت آن و وحدت سیاسی آن تاکید کردند و همچنین بر نقش پ ک ک به عنوان تهدید امنیتی دو کشور تاکید و خاطرنشان شد که حضور این سازمان در خاک عراق به معنای نقض قانون اساسی عراق است.

در این بیانیه، ترکیه از تصمیم شورای امنیت ملی عراق مبنی بر اینکه پ ک ک یک سازمان غیرقانونی در عراق است، استقبال کرد. تاکید شد که طرفین درباره اقداماتی که باید علیه این سازمان و اقمار آن که ترکیه را با استفاده از خاک عراق هدف قرار می‌دهند، مشورت کنند.

در نشست امنیتی که بین عراق و ترکیه در دسامبر 2023 برگزار شد، عراق پ‌ک‌ک را به عنوان یک «تهدید مشترک» اعلام کرد اما این بار برای اولین بار به عنوان «سازمان غیرقانونی» تعریف کرد.

همچنین در حالی که تصمیم شورای امنیت ملی عراق برای اولین بار به صورت رسانه ای منتشر شده، برای اولین بار به مبارزه مشترک اشاره و تاکید شد که پ ک ک از خاک عراق برای هدف قرار دادن ترکیه استفاده می کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1686967

مهمترین اخبار ایران و جهان: