نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 15:53

کارکنان در ساعت اداری حق تبلیغ له یا علیه داوطلبان انتخاباتی را ندارند

دادستان عمومی و انقلاب قوچان گفت: کارکنان دستگاه‌های اجرایی در ساعت‌های اداری حق تبلیغ برای یک نامزد یا علیه وی را ندارند و در خارج از وقت اداری هم بدون استفاده از عنوان و جایگاه اداری و به‌عنوان یک شخص حقیقی می‌توانند تبلیغات کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، حسن همتی فر صبح امروز در نشست شورای پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی با خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در سالن اجتماعات دادگستری این شهرستان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف قوه قضاییه پیشگیری بوده و در قانون انتخابات نیز این مسئله به‌صراحت ذکرشده است تا در جرائم و تخلف‌های انتخاباتی به‌جای برخورد، بیشتر نگاه پیشگیرانه اعمال شود.

وی بابیان اینکه شورای پیشگیری از جرائم و تخلف‌های انتخاباتی در این شهرستان تاکنون ١۵ مصوبه داشته است، گفت: ذیل فعالیت این شورا دو کمیته تبادل اطلاعات و فضای مجازی راه‌اندازی شده است که ضابطین قضایی رصد اخبار و جمع‌آوری مطالب و اطلاعات از این فضا را انجام می‌دهند و در صورت لزوم برخورد صورت می‌گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب قوچان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درزمینه چهار مؤلفه مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت در برگزاری انتخابات اسفند سال جاری، بیان کرد: خبرنگاران و به‌ویژه فعالان فضای مجازی باید نسبت به برگزاری انتخاباتی پرشور و سالم کمک کنند و در کنار این مسئله نیز نگذارند اخلاق انتخاباتی و قوانین نقض شود.

همتی فر با یادآوری این موضوع که تنور انتخابات در این شهرستان پس از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها و حضور نماینده تمام اقشار و گروه‌های سیاسی روزبه‌روز گرم‌تر شده است پس باید مشارکت اولویت اول همه قرار بگیرد، تصریح کرد: دشمن به دنبال ناامیدی و حضور نداشتن مردم پای صندوق‌های رأی بوده اما باید رسانه‌ها در ترغیب مردم برای حضور پرشور و حداکثری در ١١ اسفند مشارکت جدی و مؤثرتری داشته باشند.

وی با اشاره به ماده ٧۵ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بر اساس این ماده ائمه جمعه دائمی و موقت، کارکنان نیرو‌های مسلح، رئیس و اعضای هیأت‌های نظارت، هیأت‌های اجرائی و ستاد انتخابات، فرماندار، بخشداران، شهرداران و معاونان و مشاوران آن‌ها و بازرسان و سایر متصدیان امور اجرائی و نظارتی انتخابات در طول مدت مسؤولیت در فرایند انتخابات موظف‌اند در ساعات و محیط اداری و غیر اداری بیطرفی کامل را حفظ کرده و نمی‌توانند به نفع یا به ضرر نامزد‌ها و احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات و مواضع آن‌ها اقدام یا اعلام نظر کنند.

دادستان عمومی و انقلاب قوچان ادامه داد: بر اساس همین ماده از قانون انتخابات عدم رعایت مفاد آن جرم است و مرتکب به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ١٩ قانون مجازات اسلامی و به انفصال از خدمات دولتی از شش ماه تا یک سال محکوم می‌شود.

همتی فر یادآور شد: کارکنان دستگاه‌های اجرایی هم در ساعت‌های اداری حق تبلیغ برای یک نامزد یا علیه وی را ندارند و در خارج از وقت اداری هم بدون استفاده از عنوان و جایگاه اداری و به‌عنوان یک شخص حقیقی می‌توانند تبلیغات کنند.

وی بابیان این مطلب که مدیریت در فضای مجازی برای کانال‌ها راحت‌تر از گروه‌ها بوده است، افزود: مدیران گروه‌های فعال در فضای مجازی به‌ویژه گروه‌های مؤثر که بیش از ۵٠٠ عضو دارند و از افراد نخبه و تأثیرگذار تشکیل شدند باید تمام اعضای خود را شناخته و اظهارنظر برای افراد ناشناخته که شناسایی نشدند را محدود کنند.

دادستان عمومی و انقلاب قوچان بیان کرد: فعالان فضای مجازی در کنار ایجاد شورونشاط انتخاباتی باید مراقبت کنند تا از خط قرمزها یعنی ولایت مطلقه فقیه، نظام، انقلاب و دستاوردهای آن و... عبور نشود و افرادی عامدانه یا غیر عمد اقدام به سیاه نمایی و زیر سؤال بردن خدمات این نظام نباشند چون قطعاً با خاطیان برخورد جدی صورت می‌گیرد.

پایان پیام/ ٧٠٠۴٣

منبع: فارس
شناسه خبر: 1639923

مهمترین اخبار ایران و جهان: