نیوز سیتی!
10 دی 1402 - 16:38

توضیحات استاندار مرکزی درباره مازوت‌سوزی نیروگاه شازند

استاندار مرکزی گفت: برای کاهش مصرف سوخت مازوت در نیروگاه تلاش می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، استاندار مرکزی با اشاره به مسئله استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند، گفت: آلایندگی نیروگاه در حال حاضر از سال گذشته کمتر است اما هیچ اندازه از مازوت‌سوزی به نفع مردم و حتی نیروگاه نیست و برای کاهش آن تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در یک فرآیند توسعه نامتوازن، صنعت منجر به آلودگی شده است، گفت: مشکل آلودگی هوا در همه شهرهای صنعتی جهان و در داخل کشور وجود دارد که در یک مقیاس جهاتی منجر به تغییرات اقلیم نیز شده است.

وی در ادامه با اشاره به سهم جدی نیروگاه شازند در آلودگی هوای مرکز استان، افزود: این نیروگاه سال ۷۴ تأسیس شده و در همان زمان نیز سطح فناوری آن نامناسب و عقب افتاده بوده و الان هیچ نیروگاهی با این فناوری احداث نمی‌شود ضمن اینکه در موقعیت مکانی نامناسب و در مسیر باد به سمت مرکز جمعیتی احداث شده و این مکان‌یابی قطعاً با غفلت یا خیانت انجام گرفته است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه از اوایل دهه ۹۰ موضوع آلایندگیِ نیروگاه شازند به طور جدی مورد بحث است، گفت: امسال با تلاش همکاران شرکت گاز استان و کشور، نیروگاه یک ماه دیرتر وارد مدار مازوت‌سوزی شد و برای اولین بار قبل از تغییر منبع سوخت، طی بیانیه‌ای چالش‌های تأمین سوخت نیروگاه برای عموم تشریح شد.

مخلص‌الائمه تأکید کرد: در حوزه انرژی به غیر از بنزین با سه ناترازی در حوزه‌های برق، گاز و گازوئیل مواجه هستیم چراکه متأسفانه مصرف کشور در همه حوزه‌ها نامتوازن است و این یک مقوله ریشه‌دار می‌باشد.

مقام عالی دولت در استان مرکزی اضافه کرد: کنترل ناترازی انرژی در حوزه‌های بنزین، گاز، برق و نفت‌گاز (گازوئیل) در سطح ملی برنامه‌ریزی می‌شود و هیچ استانی چه در بخش اجرایی و چه بخش قضایی امکان ورود مستقل به این موضوع را ندارد.

وی تأکید کرد: دغدغه فعالان زیست‌محیطی را ارج می‌نهیم ولی مباحث زیست‌محیطی با چند موضوع دیگر گره خورده و از یک معادله خطی به معادله چندوجهی تبدیل شده است که اختصاصی هم به موضوع نیروگاه ندارد، مسائل زیادی در کشور هست که در سال‌های متمادی مورد بی‌توجهی بوده و الان جز با یک انسجام صحیح و هم‌افزایی نمی‌توان به راه حل رسید.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر به منظور کاهش مصرف مازوت، یک چهارم ظرفیت نیروگاه شازند از مدار خارج شده است، گفت: درخواست ما خروج یک واحد دیگر از مدار است که ظرفیت تولید به ۵۰ درصد کاهش یابد و تزریق گاز نیز افزایش داده شود تا شدت آلایندگی کاهش یابد، به بیان دیگر آلایندگی نیروگاه در حال حاضر از سال گذشته کمتر است اما هیچ اندازه از مازوت‌سوزی به نفع مردم و حتی نیروگاه نیست.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه همگان می‌دانند این مشکل یک شبه به وجود نیامده و چندین شهر صنعتی با آن دست به گریبان هستند و سیر نامتوازنی طی شده تا امروز با این ابرچالش زیست‌محیطی مواجه شده‌ایم، افزود: هم به عنوان یک شهروند که با خانواده خود در این هوا زندگی و تردد می‌کنیم و هم به جهت مسئولیت اجرایی مانند همه دلسوزان از این وضعیت ناراضی هستیم و برای مهار و پیدا کردن راه‌حل علمی و عملی، تلاش می‌کنیم.

استاندار مرکزی اذعان داشت: اجازه توسعه نیروگاه شازند را نیز ندادیم و راه‌حل نهایی تعطیلی نیروگاه با این فناوری بسیار قدیمی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود و هم‌زمان برای بهینه‌سازی و افزایش راندمان حامل‌های انرژی، همه‌جانبه کار کرد.

مخلص‌الائمه حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را یک راهکار اساسی برای چالش کمبود برق عنوان کرد و افزود: در سطح استان مرکزی حدود ۶ ساختگاه برای انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین شده و بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در شهرستان محلات به زودی وارد مدار می شود که این نیروگاه به تنهایی تولید برق خورشیدی کشور را حدود ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. 

استاندار مرکزی تأکید کرد: صنایع بزرگ مکلف به تأمین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند و کارخانه آلومینیوم اراک هم به ساخت نیروگاه خورشیدی و تأمین برق از منابع دیگر الزام شده است.

پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1622067

مهمترین اخبار ایران و جهان: