نیوز سیتی!
27 آبان 1402 - 21:16

جرائم آتش زدن مزارع ضمانت اجرایی داشته باشد

استاندار خوزستان‌گفت:‌ اداره محیط زیست و جهاد کشاورزی جرائم سنگینی که قانون در مورد سوزان مزارع عنوان کرده را اعلام کند این قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان عصر امروز در نشست شورای کشاورزی خوزستان، اظهار کرد: از جهاد کشاورزی برای افزایش تولید در هکتار محصول گندم،کلزا و...برنامه می‌خواهیم، شورای کشاورزی نیز باید آن را مصوب و ساز و کاری برای آن مشخص کند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش تولید محصولات کشاورزی، افزود: کشاورزانی داریم که 10 تن در هکتار تولید می‌کند اما باید کاری کرد که تمام کشاورزان به این سطح از تولید برسند و برای تحقق این مهم باید از تجربیات متخصصین کشاورزی استفاده کنیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر استفاده از تجربیات کشاورزان و استان‌های دیگر در کشت محصولات کشاورزی، گفت: باید برنامه‌هایی برای افزایش تولید گندم در هکتار انجام داد چرا که گندم محصول استراتژیکی و راهبردی ما است.

حسینی محراب با اشاره به آتش زدن مزارع نیشکر و شلتوک، بیان کرد: حتماً باید جلوی آتش‌زدن مزارع نیشکر و شلتوک گرفته شود و  مسئولان در این خصوص در تلویزیون اطلاع رسانی کنند.

وی عنوان کرد: از تجربیات کشاورزانی که مزارع خود را آتش نمی‌زنند استفاده شود چرا که کرم‌هایی که در این آتش‌سوزی‌ها در خاک می‌سوزند می‌توانند به افزایش تولید محصول کمک کنند اما  آن‌ها را با سوزان مزارع از بین می‌برند.

حسینی محراب افزود: اداره محیط زیست و جهاد کشاورزی جرائم سنگینی که قانون در مورد سوزان مزارع عنوان کرده را اعلام کند این قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشند.

وی گفت:  چند روز گذشته شهرهای اهواز و شوشتر شرایط بسیار بدی به لحاظ آلودگی را پشت سر گذاشتن و مردم درگیر آن بودند.

حسینی محراب با تاکید بر پیگیری استمهال وام‌های کشاورزی، افزود: اگر دولت در این  خصوص چیزی را عنوان کرده وظیفه ما پیگیری است و اگر نیاز باشد نامه نگاری کنیم.


وی عنوان کرد: قبل از وقوع اتفاق و خطری برای کشاورزان و وارد شدن ضرر و زیان به آن‌ها باید چاره اندیشی کنیم. کمک ما به بخش پایین دستی کشاورزان قطعاً در تولید به ما کمک خواهد کرد.

حسینی محراب گفت: سازمان آب و برق نیز تجزیه و تحلیل خود را حتماً در رابطه با هوا، آب و بارندگی‌های امسال ارائه دهد چرا که تامین آب خیلی مهم است.

وی با تاکید بر اجرای طرح‌های آبخیزداری، عنوان کرد: از همه ماشین‌آلات دولتی دولتی، جهاد، سپاه و هر آن‌کسی که امکانات دارد باید برای تبدیل زمین‌های بیابانی و مناطقی که مستعد ریزگرد در فصل تابستان هستند کمک کند.

حسینی محراب بیان کرد: اگرمنابع آبی را مدیریت نکنیم قطعاً در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد چرا که هم تبخیر و هم پرتی آب ما بالا است.

وی با تاکید بر مصرف بهینه آب، افزود: نباید کاری کنیم که آیندگان به دلیل بی‌آبی ما را لعنت کنند البته از ابتدای امسال ذخایر آبی خوبی داشتیم.

حسینی محراب بیان کرد: بهترین نوع  آبیاری، آبیاری زیرسطحی است اما قطعاً کشاورزان نمی‌توانند هزینه‌های این شیوه آبیاری را پرداخت کنند وگرنه شرایط اجرای آن وجود دارد.

وی افزود: جوانان ما باید همت کنند و برای این شیوه آبیاری رقابت کنند تا هزینه‌های کمتری توسط کشاورزان پرداخت شود از طرف آب زیادی را می‌توانیم ذخیره کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1576923

مهمترین اخبار ایران و جهان: