نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 16:44

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و همتای ترکمنستانی در مسکو

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان امروز سه‌شنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در مسکو دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان و همتای ترکمنستانی رشید مردوف بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) ۱۴ آذر ماه در حاشیه نشست وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان و همتای ترکمنستان دی ماه سال گذشته در گفت‌وگویی تلفنی درباره مناسبات دوجانبه گفت‌‌وگو کردند و امیرعبداللهیان نسبت به گسترش بیش از پیش روابط ایران و ترکمنستان در همه زمینه‌ها ابراز امیدواری کرده بود.

امیرعبداللهیان که شب گذشته در رأس هیأتی راهی مسکو شد، امروز در این نشست شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این نشست گفت: همچنان معتقدیم همه تصمیمات درباره مسائل این دریا باید با اجماع و توافق پنج کشور ساحلی باشد. تلاش کنیم تحرک بیشتری در همکاری‌ها در دریای خزر ایجاد شود. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ترسیم خط مبدا در دریای خزر تأکید کرد و افزود:  گرچه تاکنون شش دور نشست و مذاکرات در قالب گروه کاری مقامات عالیرتبه در مسائل خزر برای مذاکره و نهایی کردن موافقتنامه روش تعیین خطوط مبدا مستقیم در دریای خزر برگزار شده است، ولی باید اذعان کنیم که روند مذاکرات برای تکمیل این سند با کندی پیش می‌رود و رضایت بخش نیست. (اینجا بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین قرار است با سرگئی لاوروف همتای روس خود و دیگر وزرای خارجه شرکت کننده در نشست مسکو دیدار و به گفت‌وگو بپردازد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز در بدو ورود به پایتخت فدراسیون روسیه در جمع خبرنگاران درباره این نشست گفت: ما بر موضوعاتی تمرکز داریم که همکاری‌های اقتصادی و تجاری را بین کشورهای ساحلی دریای خزر تقویت می‌کند. این یکی از موضوعاتی است که برای نیرومندسازی همکاری‌های اقتصادی پنج کشور ساحلی می‌تواند کمک کننده و موثر باشد.

نشست سالانه وزرای خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر (روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان) امروز (سه‌شنبه) ۱۴ آذر در مسکو و به میزبانی سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برگزار شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1594967

مهمترین اخبار ایران و جهان: