نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 17:55

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: رشد 40 درصدی گردشگران خارجی به ایران

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امسال شاهد رشد 40 درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  سیدعزت‌الله ضرغامی،  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از طهر امروز در بازدید از حمام کردشت در حاشیه رود ارس در شهرستان جلفا اظهار کرد: منطقه آزاد ارس ۴۷ اثر ثبت ملی شده دارد. 

وی با بیان اینکه منطقه جلفا منطقه حساسی است و جایگاه  بسیار زیادی در عرصه گردشگری و فرهنگی دارد، گفت: این مجموعه شامل  قلعه عباس میرزا است که او یک  قهرمان ملی بود و شجاعانه با دشمن متجاوز جنگید؛  به طوریکه قلعه عباس میرزا محل دیده‌بانی در زمان قدیم بود و از یک مهندسی و معماری قوی برخوردار است  و به عبارت دیگر ارزش تاریخی و فرهنگی ناملموس دارد.  

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  ادامه داد: حمام کردشت نیز مربوط  به دوره صفوی است و جایی به این خوبی و وسعت و معماری وجود ندارد. 

 

وی با تاکید بر اینکه حمام تاریخی کردشت یک اثر تاریخی ارزشمند است، گفت: بخش‌هایی از این حمام  به خوبی مرمت شده است اما این حمام بزرگ بخش‌های مختلف دارد و متاسفانه در طول سال و به خاطر نبود اعتبارات و سرمایه‌گذار لازم مابقی بخش‌ها مرمت نشده است. 

ضرغامی با بیان اینکه این مجموعه تاریخی لب رودخانه ارس است و به نظر می‌رسد موقعیت مهمی دارد، گفت:  بابد توجه بیشتری داشته باشیم و‌ با پیگیری‌های صورت گرفته سرمایه‌گذار در خدمات گردشگری را راه‌اندازی کنیم. 

وی ادامه داد: خود جلفا کاروانسرای تاریخی زیادی  دارد و حتی یکی از کاروانسراهای جلفا جزو پرونده ۵۴ کاروانسرای ثبت جهانی کشور بوده است. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: جلفا در تاریخ به  شهر کلیساها هم معروف است و حتی  در سالیان دراز اولین میراث ارزشمند فرهنگی و تمدنی این اقوام و مذاهب و ادیان نیز در این مکان بود. 

وی ادامه داد: کلیسای سنت استپانوس بعد از قره کلیسا جایگاه ویژه‌ای دارد و مجموع موقعیت‌های گردشکری هم در این منطقه ارس موقعیت ویژه‌ای به خود دارند. 

ضرغامی خاطرنشان کرد: باید سرمایه‌گذاری در خصوص گردشگری صورت گیرد و دستگاه‌های مرتبط  با همکاری همدیگر یک برنامه‌ریزی مشترک داشته باشند. 

وی ادامه داد: امید است با توانمندی که در کشور وجود دارد و ظرفیت موجود، منطقه را از لحاظ گردشکری با تغییرات چشمگیر روبه‌رو کنیم. 

 

رشد 3 برابری گردشگر

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص کاهش حضور گردشگران خارجی در ایران گفت: آمار ما حاکی از آن است که  بعد از کرونا رشد گردشگری در ایران سه برابر شده است.  

وی به مساله صدور روادید و  ملاحظات موجود در آن اشاره کرد و گفت:  این موضوع اگر پیگیری نمی‌شد قطعا مساله ورود گردشگر با مشکل روبه‌و بود. 

ضرغامی ادامه داد: پروتکل‌هایی در خصوص صدور ویزا نوشته شده است و‌ تصمیمات مهم از جمله صدور روادید برای کشورهای زیاد را در برنامه داریم. 

رشد ۴۰ درصدی ورود گردشگری خارجی

وی گفت: در حال حاضر نسبت ورود گردشگر خارجی به کشور رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته به خود گرفته است.

ضرغامی متذکر شد: با توجه به ناآرامی‌های سال گذشته پیش‌بینی بر آن بود که میزان ورود گردشگر کاهش یابد و البته همین کار را هم آن طرف آبی‌ها کردند امکا با کارهای انجام شده ورود گردشگر خارجی به کشور از رشد ۴۰ درصدی برخوردار بوده است. 

وی گفت: وقتی گردشگر خارجی وارد کشور می‌شود باید یقین داشته باشد که حداقل خدمات  برای او به صورت ۱۰۰ درصد فراهم است.  

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ما تلاش داریم که ایرانی‌های ساکن خارج را برای ورود به کشور به عنوان گردشگر جذب کنیم، افزود: برای مثال کشور ترکیه 
۶ میلیون نفر از آمار گردشگری‌اش مربوط به ترک‌هایی است که ساکن کشورهای خارجی هستند. 

وی اذعات داشت: مخلص کلام اینکه ما دنبال این هستیم که وقتی گردشگری وارد کشور می‌شود خیال‌اش راحت باشد که کسی مزاحم آنها نیست و نخواهد بود. 

پایان پیام/۶۰۰۲۷

منبع: فارس
شناسه خبر: 1595067

مهمترین اخبار ایران و جهان: