نیوز سیتی!
03 آبان 1402 - 06:21

پرتاب موفق موشک میان برد پاکستان با قابلیت حمل کلاهک اتمی+ فیلم

ارتش پاکستان روزسه شنبه از آزمایش موفق موشک میان برد با قابلیت حمل کلاهک‌های متعارف و اتمی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری عصر سه شنبه از پرتاب موفق یک موشک میان برد از سوی پاکستان با قابلیت حمل کلاهک اتمی خبر دادند.

به گزارش وبگاه «عرب نیوز»، این موشک بالستیک میان برد قادر به حمل کلاهک‌های متعارف و اتمی است. پاکستان در گذشته نیز آزمایش‌های موشکی انجام داده است تا دقت سامانه های تسلیحاتی خود را افزایش دهد.

پاکستان و هند به‌عنوان دو قدرت اتمی، بیش از نیم قرن درگیر مناقشات سرزمینی از جمله بر سر مالکیت جامو و کشمیر هستند. در سال ۲۰۱۹ و پس از آنکه دهلی نو در منطقه تحت مدیریت هند در جامو و کشمیر وضعیت ویژه اعلام کرد، تنش‌ها میان دو کشور بار دیگر بالا گرفت.

فرماندهی نیروهای راهبردی ارتش  پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاکستان روز سه شنبه یک پرتاب موفقیت آمیز موشکی انجام داد. این موشک «غوری» نام دارد و برد آن بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر است.

 

 

پاکستان اخیرا نیز در گامی رو به جلو در جریان نمایشگاه دفاعی ترکیه در شهر «استانبول» از موشک‌های جدید و یک پهپاد رونمایی کرد.  یک شرکت وابسته به وزارت دفاع پاکستان در نمایشگاه صنایع دفاعی ترکیه که به تازگی برگزار شد، موشک‌های هوا به هوای میان برد یک پهپاد رزمی را به نمایش گذاشت.

موشک‌های به نمایش گذاشته پاکستان که «فازآراف» نام دارند هدایت شونده و دارای جستجوگر مادون قرمز هستند. به نظر می‌رسد طراحی این موشک تا حدودی از نمونه چینی «اس دی-۱۰» الهام گرفته شده است.

در بیانیه ارتش پاکستان آمده است که مقامات ارشد این کشور از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر به نیروهای شرکت کننده، دانشمندان و مهندسان به دلیل این پرتاب موفقیت آمیز تبریک گفتند.

هند، رقیب جدی پاکستان تاکنون در زمینه آزمایش موشکی همسایه خود واکنشی نشان نداده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1549567

مهمترین اخبار ایران و جهان: