نیوز سیتی!
24 مهر 1402 - 18:22

ترکیه تصویب درخواست عضویت سوئد در ناتو را به‌تعویق می‌اندازد

منابع مطلع می‌گویند به‌دلیل نبود نشانه‌ای از موافقت آمریکا با فروش جنگنده به ترکیه، آنکارا هم قصد دارد تصویب درخواست عضویت سوئد در ناتو را به تعویق بیاندازد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از مخالفت‌ها در واشنگتن برای فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» و تجهیزات آن به ترکیه، اکنون گفته می‌شود آنکارا هم آماده است تا تصویب درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را به تعویق بیاندازد.

منابع مطلع امروز (دوشنبه) به خبرگزاری «رویترز» گفتند که ترکیه می‌خواهد تصویب درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را در ماه جاری به تعویق بیاندازد، زیرا آنکارا هنوز منتظر نشانه‌هایی از حمایت دولت آمریکا از درخواست خود برای خرید جنگنده‌های مذکور است.

بر اساس این گزارش، یکی از اعضای حزب حاکم ترکیه «عدالت و توسعه» توضیح داد که آنکارا هیچ عجله‌ای برای تصویب درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو را ندارد زیرا اعتمادی به آمریکا برای اجابت درخواست خود در ازای تصویب درخواست سوئد ندارد.

به نوشته رویترز، یک منبع دیگر اظهار داشت که مذاکرات بین واشنگتن و آنکارا در مورد اقدامات موازی برای تصویب پیشنهاد سوئد و فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به حالت تعلیق درآمده است.

با این حال پیشتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد ارتباط فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه با درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، گفت اما برخی اعضای کنگره معتقدند که این دو موضوع به هم مرتبط هستند. (جزئیات بیشتر)

آنکارا در اکتبر ۲۰۲۱ از واشنگتن جنگنده‌های اف-۱۶ و کیت‌های نوسازی ناوگان کنونی این کشور درخواست کرد که هنوز منتظر چراغ سبز کنگره آمریکا است. این قرارداد ۶ میلیارد دلاری شامل فروش ۴۰ جنگنده و همچنین کیت‌های نوسازی برای ۷۹ هواپیمای جنگی در نیروی هوایی ترکیه است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1540167

مهمترین اخبار ایران و جهان: