نیوز سیتی!
26 مهر 1402 - 16:55

علی باقری: ترکش ناشی از بمباران غزه انبارهای باروت خشم‌ ملت‌های منطقه را منفجر خواهد کرد

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سکوت و بی عملی جامعه جهانی در برابر دیوانگی رژیم صهیونیستی نتایج مخربی بر جا می‌گذارد، گفت: ترکش ناشی از بمباران غزه انبارهای باروت خشم‌ ملت‌های منطقه را قطعا منفجر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس،‌ علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه در نشست تبیینی با سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران، تعامل و گفت‌وگو بین جامعه دیپلماتیک را همیشه مفید و ضروری خواند و در برهه‌های بحرانی و پرتنش، مفیدتر و ضروری‌تر.

وی با بیان اینکه همه ما رسالت حرفه‌ای خود را در تامین منافع ملی کشورهای متبوع خود تعریف کرده‌ایم، یادآور شد: اما در عین حال به خوبی بر این امر واقفیم که منفعت ملی کشورهایمان وابسته به وجود صلح و ثبات و امنیت در محیط پیرامونی و بلکه در اقصی نقاط جهان است، چرا که جهان سیاست و روابط بین‌الملل از قاعده ظروف مرتبطه پیروی می‌کند و ناامنی و بی ثباتی در یک محیط به سرعت محیط‌های اطرافش را متاثر می‌سازد، به ویژه اگر بحران در منطقه‌ای مهم و محوری باشد. از سوی دیگر ما به عنوان عصاره ملت‌هایمان نمی توانیم نسبت به جنایات شنیعی که وجدان جامعه بین‌المللی را می‌آزارد و زمینه ساز تعمیق و تشدید بحران‌ها می‌شود، بی اعتنا بمانیم.

* وضعیت کنونی در فلسطین اشغالی

این دیپلمات ارشد ایرانی با ذکر این نکته که وضعیتی که امروزه در فلسطین اشغالی حاکم است، هم مصداق آشکار ناامن سازی منطقه‌ای و بین‌المللی است و هم نمود روشن جنایت و نسل کشی، اظهار داشت: موضوع فلسطین و اشغال ۷۵ ساله سرزمین یک ملت کهن و آواره کردن اکثریت ساکنان بومی آن سرزمین و سرکوب و تحقیر باقیمانده جمعیت در غزه و کرانه باختری، مسأله فلسطین-اسرائیل یا مسأله اعراب - اسرائیل یا حتی مسأله مسلمانان – اسرائیل نیست. مسأله فلسطین، مسأله بشریت و کل جامعه بین‌المللی است و بنابراین همه کشورها و تک تک انسان‌ها برای پایان دادن به این وضعیت غیرانسانی و شرم آور مسؤولیت دارند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در ادامه به تشریح نگاه و درک جمهوری اسلامی ایران از مسأله فلسطین و موضع ایران در قبال تحولات اخیر متعاقب عملیات دفاعی مقاومت فلسطین علیه اشغالگران پرداخت و افزود: آنچه در فلسطین اشغالی و به ویژه غزه می‌گذرد مایه نگرانی و تاسف و شرمساری عمیق برای نوع انسان است. جنایاتی که در حال وقوع است ظلم مضاعف به ملتی است که ۷۵ سال است تحت اشغالگری بی‌رحم قرار گرفته و از همه حقوق بشری و کرامت انسانی خود محروم بوده‌اند، هیچ انسان با وجدان و هیچ دولت مسؤولیت شناسی نمی‌تواند نسبت به جنایات شنیع در حال وقوع و نیز نسبت به آثار و تبعات بسیار خطرناک این وضعیت بر صلح و امنیت منطقه بی اعتنا باشد.

* جانبداری بی قید و شرط غرب از رژیم صهیونیستی

باقری ادامه داد: اکنون بیش از هفت دهه است که یک ملت پرافتخار از حق تعیین سرنوشت و دیگر حقوق بنیادین بشری خود محروم شده و سرزمین و خانه آن اشغال شده است. طی این هفت دهه، رژیم اشغالگر صهیونیستی بدون آنکه کمترین وقعی به قوانین و هنجارهای حقوق بین‌الملل، از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر، بنهد با بهره­‌مندی کامل از حمایت همه جانبه ایالات متحده آمریکا که این رژیم را در برابر هرگونه پاسخگویی و کیفر مصون کرده است، شنیع ترین جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و جنایت نسل کشی را علیه مردم مظلوم فلسطین مرتکب شده است.

وی گفت: غصب مستمر اراضی ساکنان اصلی آن منطقه، کشتارهای دسته جمعی، تخریب خانه‌ها و مزارع مردم، دستگیری و شکنجه مردان و زنان و حتی کودکان، تحقیر و توهین به کرامت ملت فلسطین، هتک حرمت مکرر مقدسات اسلامی از جمله مسجدالاقصی تنها بخشی از جنایاتی است که رژیم اشغالگر در حق مردم فلسطین مرتکب شده است.

به گفته معاون وزیر خارجه، جانبداری بی قید و شرط مجموعه غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا، کانادا و بریتانیا از رژیم اشغالگر و نادیده گرفتن شرم آور تعدی و ستم اشغالگران علیه مردم فلسطین، یکی از عوامل اصلی جری شدن این رژیم و ادامه تعدیات و نقض‌های فاحش حقوق بین‌الملل توسط آن شده است.

* موضع انسانی و وجدانی ایران در قبال فلسطین

این دیپلمات ارشد ایرانی موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حمایت از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را روشن و اصولی خواند و افزود: موضع ما یک موضع انسانی- وجدانی و مبتنی بر قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است. حق تعیین سرنوشت و احترام به حقوق بنیادین مردم تحت اشغال، جزو قواعد اصولی حقوق بین‌الملل است که در منشور ملل متحد به صراحت به رسمیت شناخته شده و یکی از بنیان‌های مرصوص حقوق و روابط بین‌الملل مدرن به حساب می‌آید، حق دفاع از خود و کوشش برای احقاق و احیای حق تعیین سرنوشت لازم و ملزومند.

باقری اضافه کرد: مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگری و نقض فاحش و مستمر حقوق بشر آنها و هتک حرمت مقدسات جهان اسلام از سوی رژیم اشغالگر، به معنی واقع کلمه دفاع مشروع و قانونی آنها در برابر ظلم و تجاوز و تعدی است. حق دفاع مشروع، یک حق ذاتی است که در منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل نیز به صراحت به رسمیت شناخته شده است. ملت فلسطین به عنوان ملتی که به ناحق از حق بنیادین تعیین سرنوشت خود محروم شده و هر لحظه در معرض تعرض و نقض حقوق بشر و هتک کرامت انسانی قرار دارد، بی تردید از حق دفاع از خود و مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوز برخوردار است.

* طوفان الاقصی نماد حرکت خودجوش و طبیعی ملت فلسطین 

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: این حقی است که ملت فلسطین برای اعمال آن نیاز به کسب مجوز یا دستور از هیچ طرف دیگری نیست و خود با بهره‌مندی از استقلال و بلوغ کامل که محصول هشت دهه مجاهدت و تحمل شدیدترین مصایب است، در مورد زمان و مکان و کیفیت حرکت‌های دفاعی خود تصمیم گرفته و می‌گیرد. فرافکنی‌های گمراه کننده این واقعیت مسلم را تغییر نمی‌دهد که عملیات طوفان الاقصی نماد حرکت خودجوش و طبیعی ملت فلسطین برای دفاع از حقوق ذاتی و کرامت انسانی خود و واکنشی ناگزیر در برابر ظلم و تعدی بی پایان اشغالگران علیه مردمان بیگناه فلسطین بوده است.

وی با ذکر این نکته که جنایات در حال ارتکاب توسط رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین به هیچ وجه قابل توجیه نیست، افزود: تلاش برای توجیه جنایات اسرائیل ذیل اصل دفاع مشروع، هم از لحاظ حقوقی- بین‌المللی کاملا مردود است و هم از حیث اخلاقی بسیار ناموجه. اصل دفاع از خود اساسا به لحاظ حقوقی در چارچوب و معادله طرف اشغالگر- مردم تحت اشغال، قابل استناد نیست. طرف اشغالگر طبق حقوق بین‌الملل وظایف مشخصی در حفاظت و حمایت از مردم تحت اشغال دارد نه اینکه خود اقدام به کشتار جمعی آنها و تخریب اموالشان کند.

 

به گزارش فارس،‌ باقری همچنین مقاومت را حرکت خودجوش و مستقل ملت‌ها برای دفاع از کرامت انسانی و حریم سرزمین‌های خود در برابر تعدی و اشغالگری و تجاوز خواند و گفت: همانطور که مقاومت فلسطین برای دفاع از خود و طراحی و اجرای حرکت دفاعی خود از هیچ کسی اجازه نگرفته، قاعدتا سایر اجزای مقاومت نیز خود بر اساس شرایط تصمیم می‌گیرند. نمی‌توان اجازه داد طرف اشغالگر با همه قدرت شیطانی خود و با برخورداری از حمایت همه جانبه غرب، یکه تازی کند و درصدد تغییر دموگرافی فلسطین و نسل کشی و قراردادن دیگران در وضعیت عمل انجام شده باشد و همزمان انتظار داشت دیگران تماشاچی بوده و چنین جنایاتی را نادیده بگیرند. مردم مسلمان منطقه و آزادگان جهان چنین چیزی را تحمل نمی‌کنند.

* حامیان رژیم صهیونیستی او را مهار کنند

معاون وزیر امور خارجه با ذکر این نکته که رژیم اشغالگر نشان داده است که حیات خود را در تداوم ناامنی و گسترش آن می‌داند، اظهار داشت: از چنین موجودیتی انتظار خویشتنداری و رفتار مسؤولانه و رعایت قواعد و اصول حقوق بین‌الملل نمی‌رود، اما از حامیان آن انتظار می‌رود به مسؤولیت‌های خود عمل کرده و او را مهار کنند. نمی‌توان به عنوان حامی مطلق رژیم اقداماتش را بی چون و چرا تایید کرد یا سکوت تایید آمیز کرد و از دیگران انتظار داشت هیچ کنش و واکنشی برای دفاع از خود نداشته باشند.

به گفته باقری حامیان رژیم صهیونیستی عملا باعث جری شدن این رژیم در ادامه جنایات و ترغیب آن در گسترش ناامنی می‌شوند، مگر اینکه هر چه سریعتر در رویکردشان تجدیدنظر کنند.

وی همچنین گفت: هیچ بازیگر مسؤولیت شناسی از بی ثباتی و ناامنی در منطقه استقبال نمی‌کند. مطالبه منطقی ما و ملت‌های منطقه این است که حامیان رژیم صهیونیستی هر چه سریعتر این رژیم را از ادامه جنایت‌هایش باز دارند. این تنها راه ممکن برای جلوگیری از گسترش و سرایت بحران در پهنه منطقه و فراتر از آن است.

* مبنای تصمیم گیری مقاومت عمل طرف مقابل خواهد بود

به گزارش فارس، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ادامه سخنانش در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم تهران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به مسؤولیت‌های خویش در قبال صلح و امنیت بین‌المللی واقف است و همزمان به موضوع اصولی و مشروع خود در حمایت از حق قانونی و انسانی مردم فلسطین برای دفاع و مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوز تا تحقق کسب حق تعیین سرنوشت پایبند خواهد ماند.

وی گفت: من مجددا و موکدا مسؤولیت حامیان طرف اشغالگر برای لگام زدن بر رژیم صهیونیستی و متوقف کردن اقدامات جنایتکارانه‌اش شامل تلاش برای نسل کشی فلسطینی‌ها و ایجاد تغییرات دموگرافیک عمده در سیمای فلسطین اشغالی و منطقه را گوشزد کرده و تصریح می‌کنم که مبنای تصمیم گیری مقاومت عمل طرف مقابل خواهد بود. 

باقری اضافه کرد: بی تردید این دوره زمانی با همه مصایب و مرارت‌های آن برای ملت مظلوم فلسطین خواهد گذشت. کنش و واکنش تک تک کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در رابطه با این بحران و موضعی که در مورد این نبرد نابرابر بین مظلوم و ظالم اتخاذ می‌کنند، در تاریخ ثبت می‌شود. امیدوارم بتوانیم با روشن بینی و انصاف، تصمیم‌های درستی در دفاع از کیان بشریت و طرف مظلوم و مخالفت با ظلم و تجاوز بگیریم تا آیندگان با افتخار بتوانند بگویند که پیشینیان ما در طرف درست تاریخ ایستاده بودند.

* سکوت و بی عملی جامعه جهانی در برابر «دیوانگی» رژیم صهیونیستی نتایج مخربی بر جا می‌گذارد

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: متاسفم که برخی از کشورها آگاهانه مسیر حمایت از طرف اشغالگر و ظالم را انتخاب کرده و به همه شعارها و ادعاهای خود در مورد اصالت حقوق بشر پشت پا زدند. قطعا این رویکرد دوگانه برای همه کشورها درس آموز و عبرت انگیز است.

وی ادامه داد: متاسفانه همچنان در مرحله توسعه و وخامت اوضاع هستیم و عزم و اراده‌ای برای جلوگیری از کشتار و بمباران مردم فلسطین و یک فاجعه با ابعاد جهانی، مشاهده نمی‌شود. رژیم صهیونیستی همچنان در حال قتل عام و نسل کشی در غزه است و با ورود اشغالگرانه به غزه این روند وارد مرحله تعیین کننده و غیر قابل بازگشتی خواهد شد. پیشگیری از این وضعیت باید در اولویت جامعه جهانی قرار گیرد.

باقری گفت: سکوت و بی عملی جامعه جهانی در برابر «دیوانگی» رژیم صهیونیستی نتایج مخرب و پشیمان کننده‌ای بر جای خواهد گذارد. خشم جریان مقاومت و ملت‌ها در برابر رفتار غیرمسؤولانه و مخرب رژیم صهیونیستی در برخورد با ملت فلسطین برانگیخته شده و هیچ سازوکاری نمی‌تواند در تصمیم‌های مقاومت خللی وارد کند. ترکش ناشی از بمباران غزه انبارهای باروت خشم‌ ملت‌های منطقه را قطعا منفجر خواهد کرد. بدیهی است جریان مقاومت صاحب تشخیص و اختیار است و مستقل عمل می‌کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1542667

مهمترین اخبار ایران و جهان: