نیوز سیتی!
21 آذر 1402 - 14:06

گره کور انتخاب مدیرعامل بنیاد رودکی کجاست؟

نزدیک به دو ماه از زمان خروج ناگهانی مهدی سالم از بنیاد رودکی می‌گذرد و به تازگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت از نهایی شدن انتخاب مدیرعامل جدید بنیاد رودکی طی روزهای آینده خبر داد، اما «انتخاب مدیرعامل» تنها گره کور بنیاد رودکی نیست.

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: اجرای سمفونی «همراه با خاطره‌ها» به رهبری استاد مجید انتظامی و اجرای پوئم سمفونی «بانوی آب» به مناسبت ایام فاطمیه توسط ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری منوچهر صهبایی هرچند نشان از احیای مجدد فعالیت‌های بنیاد رودکی می‌دهد، اما توجه به موسیقی همه فعالیت‌های این بنیاد مهم نیست و  عدم استفاده مناسب از تالار حافظ به عنوان بازوی کمکی فعالان تئاتر عروسکی، از دست دادن مالکیت فرهنگسرای نیاروان و از دست رفتن زمان برای انجام ماموریت‌های بین‌المللی از جمله چالش‌های پیش‌روی مدیرعامل بنیاد رودکی است.

حالا نزدیک به 2 ماه است که بنیاد رودکی مدیرعامل ندارد و با سرپرستی محمود اسلامی(معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) اداره می‌شود. مطابق با اساسنامه بنیاد رودکی مدیرعامل جدید باید توسط هیئت مدیره انتخاب و حکمش را از رئیس هیئت امنا (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) دریافت کند،‌ اما به استناد تاریخ حکم دو ساله هئیت مدیره رودکی از 12 آبان 1400 صادر شده و اکنون منقضی است(اینجا)،‌ پس برای انتخاب مدیرعامل جدید باید ابتدا هیئت مدیره جدید بیناد رودکی معرفی شود.

محمدمهدی اسماعیلی در پاسخی کوتاه به خبرنگار فارس در این رابطه گفت که «کارهای نهایی انتخاب مدیرعامل رودکی انجام شده و از بین گزینه‌هایی که برای این سمت مورد بررسی قرار گرفتند بزودی مدیرعامل جدید معرفی خواهد شد.»

بر اساس گمانه‌زنی‌های ابتدایی رسانه‌ها حبیب الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، فرزاد هوشیار پارسیان رئیس برج آزادی و مجموعه فرهنگی هنری انقلاب اسلامی و سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست فعلی بنیاد رودکی از گزینه‌های ارشاد برای مدیرعاملی بنیاد رودکی بودند که با توجه به جمله صریح وزیر ارشاد که «بنایی برای تغییر در دفتر موسیقی نداریم.» مدیرعاملی الهیاری در بنیاد رودکی منتفی است.

30 مهرماه سال جاری محمدمهدی سالم که با حمایت مدیرعامل اسبق بنیاد رودکی به سمت مدیرعاملی این بنیاد رسیده بود ناگهان تغییر شغل داد و مسئولیت مدیر روابط عمومی و سرپرست برند مسئولیت اجتماعی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را برعهده گرفت.مدیری که در مدت کمتر از یکسال مدیرعاملی بنیاد رودکی کم حاشیه نداشت و شاید بزرگترین حاشیه او را اخراج ناگهانی 40 نفر از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران باید بمانیم. موضوعی که پای وزیر ارشاد را هم به میان کشید و با وجود دستور صریح وزیر برای بازگشت این هنرمندان تا روز آخر از سوی سالم با مقاومت روبرو شد و با وجود اعتراض نوازندگان به حضور رهبر میهمان ارکستر سموفنیک در موضعی خلاف جهت منوچهر صهبایی را به عنوان رهبر دائم این ارکستر مهم انتخاب کرد.

بنیاد رودکی با توجه به اساسا نامه مصوب در هیئت دولت در حوزه‌های استانی، تئاتر، موسیقی و رشد سالن‌های فرهنگی به‌عنوان یکی از دستگاه‌ها و نهاد‌های راهبردی تعریف شده است، در حالی که کارشناس فرهنگی محمد محمدی معتقد است که «با مروری بر عملکرد بنیاد رودکی باید گفت نه تنها این بنیاد در این جایگاه نبوده بلکه بیشتر به حوزه موسیقی توجه داشته است.»

به گفته کارشناسان،‌ «رها کردن تالار حافظ، تغییر مالکیت فرهنگسرای نیاوران،عدم استفاده درست از همه ظرفیت‌های تالار وحدت و مجموعه برج آزادی از ضعف‌های عمده بنیاد رودکی تاکنون بوده است.» 

استفاده از ظرفیت سالن‌های دراختیار رودکی و دیگر سالن‌های وزارت ارشاد و البته افزایش ظرفیت تالارهای فرهنگی و هنری از مسئولیت‌های بنیاد رودکی طبق اساسنامه است،‌ شاه بیت این مسئولیت با تالار وحدت شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین سالن‌های نمایشی کشور که البته به یکی از مهم‌ترین پاتوق‌های فرهنگی کشور هم تبدیل شده است.

تالار حافظ هم یکی دیگر از این ظرفیت‌های بالقوه تحت مالکیت بنیاد رودکی است که مدت‌ها پیش قرار بود مرکزی برای نمایش‌های عروسکی باشد و امروز به پارکینگ عمومی تبدیل شده است.مطابق ماموریت بنیاد رودکی در فعال‌سازی ظرفیت سالن‌های هنری باعث شد تا فرهنگسرای نیاوران هم بعد از چندین بار گردش در مالکیتش به بنیاد رودکی واگذار تا از ظرفیتی که دارد استفاده شود، حتی مدیرعامل اسبق بنیاد رودکی مجید زین‌العابدین، هم بعد از اینکه مسئولیت این فرهنگسرا را پذیرفت حکم ابوالفضل همراه را تمدید کرد.

اما چندی پیش مدیر فرهنگسرای نیاوران در مراسمی ابراز کرده بود که «خوشحال است مالکیت نیاوران به صندوق اعتباری هنر رسیده است». یعنی امروز دوباره مرجع تصمیم‌گیری‌های نیاوران تغییر کرده و سرمایه‌ای دیگر که می‌توانست به کمک رودکی بیاید از دست رفته است.

در نهایت باید گفت که انتخاب مدیرعامل جدید  تنها یکی از گره‌هایی است که در ارتباط با بنیاد رودکی باید باز شود. موضوعی که محمد محمدی کارشناس فرهنگی نیز با شرایط این بنیاد و نقش مهم آن در ارتقاء سطح هنری کشور می‌گوید که «مدیرعامل رودکی باید فردی باشد که توانایی بزرگتری برای هنر داشته و با مصادیق مدیریت فرهنگی_هنری آشنا باشد.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1602523

مهمترین اخبار ایران و جهان: