نیوز سیتی!
11 آذر 1402 - 15:12

صف‌آرایی قمه‌کش‌ها در زمین فوتبال! +فیلم

چاقو و قمه کشی فصل جدیدی از فوتبال است که این روزها از لیگ های درون استانی گرفته تا لیگ امیدهای کشور و لیگ آزادگان را در نوردیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، برای داشتن لیگ های ورزشی توانمند نیاز است تا لیگ های پایه تقویت شوند زیرا این لیگ های پایه تامین کننده نیاز ورزشی سال های آینده کشور خواهند بود.

طی روزهای اخیر دو اتفاق در لیگ امیدهای فوتبال روی داد که برای ورزش‌دوستان شوکی ناباورانه بود، این در حالی است که رعایت قانون و حفظ احترام به باشگاه ها، مربیان، کادر فنی و بازیکن ها اصول اولیه ای است که در تمامی رشته های ورزشی دیده شده است.

گاهی برخی با بی اخلاقی اقداماتی انجام می دهند که میل و علاقه جوانان به ورزش را از بین برده و عاملی برای آسیب به جوانان می شود که این اتفاق چندی پیش در استان‌های فارس و کرمان روی داد و چندتن از جوانان ورزشکار استان فارس به علت این بی اخلاقی ها مصدوم شدند.

اتفاق اول؛ دیدار تیم های تاج‌نور ممسنی و پارس‌گستر شیراز

در جریان دیدار تیم های تاج نور ممسنی و پارس گستر شیراز اولین درگیری میان تماشاچیان، کادر فنی و بازیکنان تیم ها دیده شد.

پس از پایان رقابت این دو تیم اول در ممسنی درگیری میان تماشاچیان این بازی اتفاق افتاد و پس از آن نیز این مجادله به زمین کشیده شد و تمامی اعضای کادر فنی دو تیم، بازیکنان و تماشاچیان با یکدیگر درگیر شدند.

در این میان برخی از بازیکنان دو تیم نیز به علت بی اخلاقی عده ای محدود مصدوم شده و توسط کادر پزشکی مورد درمان قرار گرفتند.

رئیس کمیته انضباطی هیات فوتبال فارس در گفت و گو با خبرنگار فارس در خصوص این حادثه گفت: این حادثه زمانی اتفاق افتاد که این مسابقه به پایان رسیده بود و در ابتدا درگیری در میان طرفداران و روی سکوها روی داد و این درگیری به دلایلی  به داخل زمین کشیده شد.

حسین اسماعیلی اضافه کرد: تماشاگران تیم میزبان پس از پایان مسابقه وارد زمین شده و این حادثه غیر ورزشی روی داد و این موضوع از طریق عوامل اجرایی به کمیته انضباطی اعلام شد.

وی اضافه کرد: با توجه به مقررات و آئین نامه ها دستور موقتی مبنی بر محرومیت میزبانی توسط تیم ممسنی صادر شده و این تیم تا اطلاع ثانوی در بازی های خانگی نمی‌تواند میزبان سایر تیم ها باشد.

 

 

او در خصوص علت اصلی این درگیری نیز توضیح داد: علت اصلی این درگیری تشنج در سکوها بوده و با ورود تماشاچیان به زمین مسابقه این حادثه روی داده است.

این در حالی است که با نگاهی به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی درخواهیم یافت که در اطراف این زمین چمن فنس کشی صورت گرفته و افراد خاطی با پرش از روی فنس وارد زمین شده اند.

مربیان دو تیم نیز به کمیته انضباطی  دعوت شده و در خصوص این حادثه توضیحات ارائه کرده اند.

رئیس کمیته انضباطی هیات فوتبال استان فارس معتقد است که هنوز تحقیقات بعد از گذشت یک هفته تکمیل نشده است!

او در خصوص در گیری در مسابقه فوتبال امیدهای فجر شهید سپاسی شیراز و گل‌گهر سیرجان نیز اظهار کرد: زمین های ورزشی زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان است و ضمن تقدیر از زحمات صورت گرفته باید این موضوع را پذیرفت که نواقص متعددی در زیرساخت های ورزشی کشور و استان وجود دارد.

اسماعیلی معتقد است: زیرساخت های ورزشی باید به گونه ای تقویت شود که تماشاچی نتواند به راحتی از سکو ها وارد زمین شود.

به گفته این مقام مسئول استادیوم ها به قدری دارای نقش هستند که تماشاچی به راحتی وارد زمین شده و هر تخلفی می‌تواند انجام دهد.

اتفاق دوم؛ امیدهای فجر شهید سپاسی و گل گهر سیرجان در کرمان

دومین اتفاق که جامعه ورزش را در شوک فرو برد «قمه کشی» در لیگ امیدهای فوتبال کشور بود که در جریان دیدار تیم های فجر شهید سپاسی شیراز و گل گهر سیرجان روی داد.

دو تیم در کرمان مقابل هم صف آرایی کردند اما این پایان کار نبود و با حضور قمه کشان این صف آرایی به قداره کشی تبدیل شد.

در این اتفاق دو تن از عوامل تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز که میهمان تیم کرمانی بودند مصدوم شدند.

مسوولان تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز نیز خواستار برخورد قانونی و سخت با عامل یا عاملان این حادثه تلخ در سیرجان شدند.

تیم امیدهای فجر شهید سپاسی شیراز طی هفته های گذشته و از پنج بازی پیشین توانسته بود پنج پیروزی کسب کند اما در هفته ششم مقابل گل گهر سیرجان نتونست روند خوب گذشته را دنبال کند و با سه گل از حریف عقب بود.

در یکی از صحنه های بازی و در محوطه جریمه تیم فجر دروازه بان این تیم در برخوردی فوتبالی به یکی از بازیکنان تیم میزبان برخورد کرده و پس از آن مربی تیم گل گهر وارد زمین شده و به دروازه بان تیم فجر ضربه ای را وارد می کند.

پس از این اتفاق اعضای کادر فنی دو تیم وارد زمین شده و یکی از عوامل تیم گل گهر سیرجان با سلاح سرد (چاقو) وارد زمین شده و به سمت عوامل فنی تیم فجر حمله ور می شود.

در این حادثه محسن نیسانی، سرمربی تیم فجر شهید سپاسی شیراز مصدوم شد و وحید حسن‌شاهی، مدیر اجرایی باشگاه فجرسپاسی نیز با مصدومیت شدید، خونریزی شدید دست و بیهوشی به مرکز درمانی منتقل شد.

واکنش فدراسیون فوتبال به اتفاقات کرمان

حسب گزارش مقام رسمی در خصوص مسابقه تیم‌های گل گهر سیرجان و فجر شهید سپاسی از سری مسابقات لیگ برتر امیدهای فوتبال کشور در تاریخ نهم آذر ماه 1402 تخلف از سوی تماشاگران تیم گل گهر سیرجان منعکس شده است.

از آنجاییکه تخلف حادث شده با توجه به نوع آن که عبارت از رعایت نشدن ماده ۷۱ مقررات انضباطی مبنی بر اظهارات علیه داور مسابقه در خور صدور قرار دستور موقت می باشد لذا به استناد ماده ۱۰۰ مقرات انضباطی و تا صدور رأی مقتضی تیم مربوطه از هرگونه ورود تماشاگر به داخل استادیوم در کلیه مسابقات خانگی محروم است.

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پیشتر نیز در خصوص قمه کشی در لیگ دسته اول کشور نیز اطلاعیه ای صادر کرده بود.

در این اطلاعیه آمده است: حسب گزارشات مقام‌های رسمی مسابقه بین تیم‌های آریو اسلامشهر و شهرداری آستارا از سری مسابقات لیگ دسته اول فوتبال کشور که در تاریخ هشتم آذرماه 1402 در شهر اسلامشهر برگزار شد، تخلفاتی از سوی فرهاد خالدی منتسب به تیم شهرداری آستارا و امیرحسین قربانی مسئول رسانه‌ای هیأت فوتبال تهران منعکس شد.

از آنجایی که تخلفات حادث شده با توجه به نوع آن عبارت از بدرفتاری در قبال یکدیگر و رفتار غیر ورزشی بوده در خور صدور قرار دستور موقت است. لذا به استناد ماده ۱۰۰ مقررات انضباطی و تا صدور رأی مقتضی نامبردگان از حضور در تمامی ورزشگاه‌های فوتبال، فوتبال ساحلی و فوتسال محروم می‌گردند و لازم است دفاعیات کتبی خود را ظرف مهلت ۴۸ ساعت به کمیته انضباطی فدراسیون ارسال کنند.

متداول شدن این گونه رفتار ها در فوتبال کشور تنها یک نتیجه به همراه خواهد داشت و آن هم این است که به زودی فوتبال ایران نه تنها در مسیر رشد و پیشرفت قرار نمی گیرد بلکه به سمت افول حرکت می کند.

گزارش: علیرضا پرنیان

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1591267

مهمترین اخبار ایران و جهان: