نیوز سیتی!
02 بهمن 1401 - 17:09

وجود ۱۵۳۰ حلقه چاه غیر مجاز در لرستان/ ۳۰۰ کنتور هوشمند نصب شده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه امسال، ۷۵ حلقه چاه غیر مجاز در استان پر شده است، گفت: ۱۵۳۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که تعدادی از آنها قابلیت تبدیل به چاه مجاز را دارد.

احمد گودرزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به کاهش ۳ درصدی بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته و کاهش ۲۰ درصدی نسبت به بلند مدت، اظهار کرد: برخلاف تصور ما با کاهش بارندگی و افت شدید آب‌های زیرزمینی استان مواجه هستیم.

وی افزود: کاهش بارندگی و برداشت‌های غیر مجاز افت شدید آب‌های زیرزمینی را به دنبال داشته‌است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه برداشت غیر مجاز شامل اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و چاه‌های غیر مجاز است، عنوان کرد: از نظر ما اضافه برداشت از چاه‌های مجاز منابع آب‌های زیرزمینی را بیشتر از چاه‌های غیر مجاز تهدید می‌کند.

گودرزی گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه مجاز در استان داریم که از این تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ حلقه مجهز به کنتور هوشمند است.

وی با اشاره به اینکه نصب کنتورهای هوشمند ظرف دو سال گذشته سرعت بیشتری گرفته است، افزود: امسال ۳۰۰ کنتور هوشمند نصب شده و ۴۶۰ دستگاه هم خریداری شده که تا پایان سال نصب می‌شوند.

معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان به تعداد چاه‌های غیر مجاز نیز اشاره کرد و گفت: ۱۵۳۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان داریم که تعدادی از آنها قابلیت تبدیل به چاه مجاز را دارد، اما در مجموع یک هزار و ۱۰۰ حلقه چاه باید پر شود.

به گفته گودرزی بیشترین چاه‌های غیرمجاز به دلیل کشت برنج مربوط به شهرستان دورود است.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی از کشاورزان اقدام به حفر چاه در منزل و سوله‌های داخل اراضی کشاورزی می‌کنند.

معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه مجوز حفر چاه کشاورزی داده نمی‌شود، عنوان کرد: اما متاسفانه برخی با سوئ استفاده از مجوز چاه صنعتی از آن در بخش کشاورزی استفاده می‌کنند.

معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان در خصوص مقابله با برداشت‌های غیر مجاز توضیح داد: جریمه کردن چاه‌های مجازی که اضافه برداشت دارند سخت است، اما از روی الگوی کشت جریمه می‌کنیم، از طرفی پر کردن چاه‌های غیر مجاز نیز پیامدهای اجتماعی را به دنبال دارد.

گودرزی خاطرنشان کرد: البته ما امسال ۷۵ و سال گذشته ۱۰۲ حلقه چاه غیر مجاز را پر کردیم.

وی با بیان اینکه نصب کنتور هوشمند را تکلیف کرده‌ایم، عنوان کرد: برخورد با چاه‌های غیر مجاز نیز نیاز به هماهنگی همه دستگاه‌های عضو شورای حفاظت از منابع آب استان را دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: حفظ منابع آب و خاک استان مستلزم این است که بار اشتغال از روی بخش کشاورزی برداشته شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 991067

مهمترین اخبار ایران و جهان: