نیوز سیتی!
11 دی 1401 - 15:53

نماینده عراقی: نخست‌وزیر در صدر هیأتی عالی‌رتبه به آمریکا می‌رود

یک نماینده عراقی می‌گوید که نخست‌وزیر این کشور در صدر هیأتی عالی‌رتبه به منظور رایزنی درباره مسائل امنیتی، سیاسی و اقتصادی به آمریکا خواهد رفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌«ابو میثاق المساری» عضو ائتلاف الفتح در عراق، امروز (یکشنبه)، در گفت‌و‌گو با شبکه «رووداو» گفت که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر این کشور در حال برنامه‌ریزی برای سفر به آمریکاست.

به گفته این نماینده عراقی، نخست‌وزیر این کشور در صدر هیأتی عالی‌رتبه و به منظور بحث و تبادل نظر درباره مسائل مختلفی به واشنگتن خواهد رفت.

ابو میثاق المساری در این باره توضیح داد: «سفر نخست‌وزیر محمد شیاع السودانی به آمریکا برای بحث بر سر مهم‌ترین مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی مرتبط با عراق است».

المساری اضافه کرد که السودانی در حال حاضر در حال زمینه‌سازی برای این سفر است و تعیین زمان مناسب برای آن پس از جشن سال نوی میلادی صورت خواهد گرفت.

عضو ائتلاف الفتح درباره زمان این سفر افزود هنوز زمان نهایی برای آن مشخص نشده؛ اما مجاری ارتباطی با آمریکا در حال زمینه‌سازی برای این سفر هستند.

عراق در سال‌ ۲۰۰۸ دو توافق با آمریکا امضاء کرده است که توافق اول «صوفا» نام داشت و توافق دوم «چارچوب راهبردی» نام گرفت. توافق نخست با خروج نیروهای آمریکا در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید؛ اما توافق دوم که توافقی بسیار گسترده است، تنها محدود به مسائل امنیتی نمی‌شود، بلکه طیف مهمی از مسائل سیاسی، دیپلماتیک، فرهنگی، آموزشی، محیط‌زیستی و... را در بر می‌گیرد و سقف زمانی مشخصی برای آن تعیین نشده است.

آمریکا در سال ۲۰۰۸ با هدف آنچه دفاع مشترک و تقویت امنیت و ثبات عراق خوانده شد، توافق چارچوب راهبردی را با بغداد امضاء کرد. دو طرف بر اساس این توافق ملزم شده‌اند در زمینه‌های امنیتی و دفاعی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

طبق بندهای این توافق، «دو طرف اقدامات خود در جهت توسعه همکاری مستحکم در زمینه ساماندهی‌های دفاعی و امنیتی را ادامه خواهند داد.»

پایان پیام/ص

منبع: فارس
شناسه خبر: 947967

مهمترین اخبار ایران و جهان: