نیوز سیتی!
08 دی 1401 - 16:11

برگزاری مراسم ۹ دی در همدان شکل گرفته است

همدان-رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان گفت: آغاز شکل گیری مراسم ۹ دی با حضور همیشگی مردم ولایت مدار همدان شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام سیدحسن فاضلیان در گفتگو با خبرنگار مهر تشریح کرد: پس از اتفاق ناگواری که در ظهر عاشورای سال ۱۳۸۸ در تهران توسط گروه‌های فتنه گر در اهانت و توهین به عزاداران سیدالشهدا انجام شد مردم همدان بعد از شنیدن این خبر در شام غریبان با تجمع در حسینیه حضرت ثارالله در سپاه انقلاب اسلامی ایران مراتب انزجار خود را به این عمل نشان دادند.

وی یادآور شد: مردم همدان در فردای آن روز یعنی در ۷ دی ماه با تجمع در میدان امامزاده عبدالله به انزجار خود علیه این اقدام ادامه دادند و چون این حرکت با همکاری مقامات سیاسی استان انجام شده بود، به عنوان یک پشتیبانی برای این حرکت بود و مردم از نخستین ساعات با تجمع در حرم امامزاده عبدالله با گروه‌های خودجوش با سلایق و قشرهای مختلف یک اجتماع پرشکوهی را خلق کردند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان در ادامه با بیان اینکه بعد از تجمع و سر دادن شعارهای متعدد و ادامه سوگواری، جمعیت در مسیرهای مختلف به سمت میدان اصلی شهر همدان حرکت کردند و انبوه جمعیت به صورتی بود که مسیر منتهی به میدان پر از جمعیت بود و حماسه ای کم نظیر در میدان اصلی همدان رقم خورد.

حجت الاسلام فاضلیان تصریح کرد: موضوع این حرکت براندازی نظام اسلامی بود و اتفاقی که در تهران رخ داده بود تنها اهانت به عزاداری سیدالشهدا نبوده است بلکه این حرکت با توجه به اتفاقات اخیری مانند انتخابات و تقلب بود.

وی با بیان این مطلب که شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر فتنه گر صورت خاصی به این تجمع داده بود افزود: در میدان امام بیانیه سراسری قرائت شد و در انتهای مراسم نماز ظهر و عصر به جماعت اقامه شد که این حرکت نشان از مکتبی بودن و حضور پرشور مردم همدان است.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: در بعد از ظهر آن روز عده‌ای با حرکت به سمت دادگستری همدان خواستار محاکمه مسببین و فتنه گران معترضین به عزاداران حسینی شدند.

حجت الاسلام فاضلیان ادامه داد: در ۸ دی ماه این حضور ادامه پیدا کرد و بعد از حرکت مردم همدان بقیه مردم کشور برای حمایت از این حرکت به پا خواستند و به جرأت می‌توان گفت زمینه و آغاز مراسم ۹ دی در همدان رقم خورده است.

وی در پایان با بیان اینکه شخصیت بزرگواری چون آیت الله نوری همدانی نقش آفرینی بسیاری در این مراسمات داشتند و سردار همدانی فرماندهی میدان را برعهده داشتند و شعارهای مردم همدان در کشور و جهان مخابره شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 942323

مهمترین اخبار ایران و جهان: