نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 22:02

سالانه ۲۰ هزار نفر در اصفهان دچار حیوان گزیدگی می‌شوند

اصفهان -مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  گفت: سالانه ۲۰ هزار نفر در اصفهان دچار حیوان گزیدگی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا فدایی عصر یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت بیماری‌های مشترک انسان و دام برگزار شد، اظهار داشت: افرادی که بدنبال گاز گرفتن سگ چه سگ خانگی یا ولگرد دچار هاری می‌شوند باید در همان ساعات اولیه به مراکز مربوطه مراجعه و واکسینه شوند چون علائم هاری نهفته است.

وی بیان داشت: در اکثر موارد مردم با این تفکر که سگ و گربه خانگی است و تمام مسائل بهداشتی رعایت شده است بهنگام گاز گرفتن سگ خانگی یا پنجه گرفتن گربه ساده می‌گذرند و از رفتن پیش پزشک و واکسینه شدن ساده می‌گذرند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیری باعث شده سالانه از مرگ بیش از ۳ هزار نفر جلوگیری شود، ادامه داد: تاکنون ۱۴ هزار سگ واکسینه شدند.

وی ادامه داد: بررسی‌های اداره دامپزشکی حاکیست که حدود ۲۵ درصد از حیوانات در این موارد به بیماری «هاری» مبتلا بوده‌اند، اظهار داشت: با این وجود، بدلیل دیوار دفاعی محکم و اطلاع رسانی لازم در استان، در ۲۰ سال گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از بیماری هاری انسانی در اصفهان نداشته‌ایم.

فدایی گفت: موارد حیوان گزیدگی در استان به ۲۰ هزار نفر در سال و حدود دو برابر پنج سال پیش رسیده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تاکنون با مورد اثبات شده‌ای از ابتلاء به بیماری تب "کریمه کنگو" در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه مواجه نشده‌ایم، خاطرنشان کرد: نمونه‌گیری‌هایی از برخی افراد مشکوک صورت گرفت اما جواب آزمایش همه آنها منفی بود.

وی با بیان اینکه پارسال ۶ مورد اثبات شده از ابتلاء به تب کریمه کنگو در استان داشتیم که یکی از آنها جان باخت، افزود: بیشتر این افراد در مناطقی که قطب دامپروری هستند، بسر می‌بردند و بر اثر ذبح دام یا گزش کنه به این بیماری مبتلا شده بودند.

فدایی با تاکید بر پرهیز از ذبح غیربهداشتی دام گفت: برنامه‌هایی توسط مرکز بهداشت استان برای آموزش مردم در این زمینه بویژه در مناطقی که دام زیاد در آنها نگهداری می‌شود، اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه خطر بیماری تب کریمه کنگو، دائمی است، تصریح کرد: هر جا به هشدارهای داده شده توجه نشود مشکلاتی بوجود می‌آید و میزان فوت فرد مبتلا به این بیماری بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است.

وی با بیان‌اینکه بیشتر افراد آلوده به تب کریمه کنگو بدلیل ذبح دام خارج از کشتارگاه و نداشتن لوازم حفاظتی به این بیماری مبتلا شده‌اند، افزود: مردم اگر روی پوست خود "کَنه" دیدند نباید آن را با دست لِه کنند زیرا ممکن است سبب انتقال بیماری به آنها شود.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی برای کنترل بیماری‌هایی مانند تب "مالت" و "سیاه زخم"، واکسیناسیون دام‌ها را در دستور کار خود دارد، خاطرنشان کرد: شغل‌هایی که با دام و پوست حیوانات سر و کار دارد یا حتی افرادی که هنوز از "سفیداب" در استحمام استفاده می‌کنند در معرض خطر ابتلاء به این بیماری‌ها قرار دارند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره «تب مالت» نیز توضیح داد: این بیماری ناشی از مصرف فراورده‌های لبنی غیر پاستوریزه مانند پنیر، سَرشیر و خامه محلی است.

وی با بیان اینکه گرایش مردم به استفاده از لبنیات سنتی افزایش یافته است، افزود: مردم باید توجه داشته باشند که برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از ابتلاء به بیماری باید از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند.

فدایی با تاکید بر اینکه بیماری تب مالت عوارض زیادی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: بطور متوسط هر سال بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ مورد ابتلاء به تب مالت در استان ثبت می‌شود که البته میزان آمار واقعی حدود پنج برابر آن است.

وی اضافه کرد: بنظر می‌رسد که میزان ابتلاء به تب مالت در استان در سال‌های اخیر کاهشی نیست.

وی در باره پشه خاکی و احتمال سرایت بیماری توسط آن به انسان نیز گفت: پشه خاکی در صورتی که به مخازنی مانند موش و انگل سالک دسترسی داشته باشد می‌تواند عامل انتقال این بیماری به انسان شود.

فدایی با بیان اینکه عمده مناطق سالک‌خیز استان در اردستان، نطنز، بُرخوار، شاهین شهر و شرق اصفهان واقع است، افزود: از ۱۴ سال گذشته برنامه مُدونی برای مبارزه با این بیماری توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اجرا و در سال جاری نیز تاکنون سه مرحله از پنج مرحله آن عملیاتی شده است.

وی با تاکید بر اینکه ریختن زباله و نخاله ساختمانی در معابر و اطراف خانه‌ها بسیار خطرناک است و احتمال ابتلاء به سالک را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: برخی از ساخت و سازها نیز به سمت تاغزارها و لانه موش‌ها نزدیک شده است که باید از این کار پرهیز شود.

به گفته وی، حداقل باید فاصله یکهزار متری بین خانه‌ها تا تاغزارها رعایت شود و از طرفی مردم و مدیران محلی به مسائلی مانند مدیریت زباله‌ها و فاضلاب روباز نیز توجه بیشتری داشته باشند.

فدایی با اشاره به انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند هاری، سیاه زخم، تب مالت و تب کریمه کنگو تاکید کرد: پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها مستلزم همکاری نزدیک بین بخش‌های مرتبط با بهداشت انسانی و حیوانی و حمایت افکار عمومی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1326423

مهمترین اخبار ایران و جهان: