نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 14:02

کارشناس ارشد روس: ایران یک متحد استراتژیک مهم در منطقه است

عضو شورای روابط خارجی روسیه گفت: ایران یک متحد استراتژیک مهم است؛ کشوری که با کمک آن می‌توانید از نفوذ قدرت‌های متخاصم در قفقاز و آسیای مرکزی جلوگیری کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «بوگدان بزپالکو» کارشناس علوم سیاسی و عضو شورای روابط خارجی زیر نظر رئیس جمهور  روسیه گفت: احتمال پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای بسیار زیاد است، زیرا این کشور یک عنصر مهم امنیت در منطقه است.

بزپالکو افزود: ایران یک متحد استراتژیک مهم است.کشوری است که با کمک آن می‌توانید در خاورمیانه پیشروی و جای پایی پیدا و از نفوذ قدرت‌های متخاصم در قفقاز و آسیای مرکزی جلوگیری کنید.

وی تاکید کرد: ایران با سازمان‌هایی می‌جنگد که همه، آنها را تروریستی می‌شناسند و بعد از حمله آمریکایی‌ها به سوریه تشکیل شده‌اند.

این کارشناس روسیه گفت: ایران یکی از قوی‌ترین قدرت‌های خاورمیانه است که از طریق آن می‌توان تقریباً بر تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس نفوذ کرد.

پیش از این وزارت امور خارجه هند اعلام کرده بود بیست و سومین اجلاس سران کشورهای این سازمان به صورت مجازی در چهارم ژوئیه برگزار می‌شود.

«بختیار خاکیموف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در سازمان همکاری شانگهای گفته بود: پذیرش ایران در این سازمان به عنوان عضو کامل تصمیمی کلیدی در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در دهلی نو خواهد بود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال 2001 تأسیس شد.اعضای این سازمان روسیه، هند، چین، پاکستان و 4 کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان هستند. در سپتامبر 2022، مراحل عضویت در سازمان ایران آغاز شد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1328067

مهمترین اخبار ایران و جهان: