نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 20:03

صادرات ۸۰۰۰۰ مترمربع گلیم از «عنبران»

اردبیل- فرماندار شهرستان نمین گفت: سالانه ۸۰ هزار متر مربع گلیم تولید شده در شهر ملی گلیم عنبران صادر می شود.

طیب امینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: آنچه که در جشنواره ملی گلیم توجه رئیس شورای جهانی صنایع دستی و معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی را به خود جلب کرد حضور بانوان و فرآیند خانواده محور در تولید گلیم و صنایع دستی منطقه نمین به ویژه عنبران بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر عنبران در سال ۹۹ به عنوان شهر ملی گلیم معرفی شده، تلاش بر این است تا با تهیه پرونده این شهر آن را برای ثبت جهانی معرفی کنیم.

فرماندار شهرستان نمین به نقش اساطیری و سنتی اصیل تولید گلیم در منطقه عنبران اشاره کرد و گفت: تولید گلیم در این منطقه سابقه و سبقه ۱۰۰ ساله دارد و در نقش‌های متنوع ترنج، لانه زنبوری و… تولیدات کیفی و مناسبی را در حوزه صنایع دستی گلیم شاهد هستیم.

امینی رتبه سوم عنبران را در تولید و عرضه گلیم در سطح کشور یادآور شد و افزود: گلایه فعالان این عرصه عدم حمایت از پوشش بیمه‌ای و پرداخت نشدن تسهیلات حمایتی بوده که انتظار می‌رود در سال جدید این موانع و مشکلات برطرف شود.

وی از گلیم عنبران به عنوان آمیخته هنر و صنعت یاد کرد و ادامه داد: چهار هزار بافنده در این حوزه سالانه بیش از ۱۵۰ هزار متر مربع گلیم تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تنها ۴۵۰ نفر از این هنرمندان و صنعتگران تحت پوشش بیمه هستند و انتظار می‌رود مشکل پوشش بیمه‌ای هنرمندان در این حوزه برطرف شود.

وی راه اندازی دبیرخانه هنر صنعت گلیم را در عنبران یادآور شد و اضافه کرد: شاخص‌های مهمی در کنار هم زمینه ساز اعتلای نام عنبران در تولید گلیم متنوع شده است.

امینی بیان کرد: از این میزان تولیدات ۸۰ هزار متر مربع گلیم صادر می‌شود که رقم مناسبی به شمار می‌رود.

وی فعالیت تلاشگرانه بانوان را در این حوزه یادآور شد و اظهار کرد: از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر فعال صنایع دستی در کشور بخشی از این هنرمندان در استان اردبیل به ویژه نمین و عنبران متمرکز شده و با حمایت‌های دولت سعی می‌کنند تولیدات متنوعی را عرضه کنند.

فرماندار شهرستان نمین تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا با معرفی تولیدات گلیم با کیفیت منطقه بتوانیم آن را در سطح جهان نیز به ثبت برسانیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1283523

مهمترین اخبار ایران و جهان: