نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 13:53

پافشاری کی‌یف بر خروج نیروهای مسکو پیش از آغاز هرگونه مذاکره صلح

رئیس جمهور اوکراین در جریان نشست مطبوعاتی مشترک با رهبران کشورهای آفریقایی که به امید میانجی‌گری جهت پایان جنگ وارد این کشور شده‌اند، از شرط کی‌یف برای آغاز مذاکرات صلح پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نشست مطبوعاتی مشترک با هیئت آفریقایی که به منظور میانجی‌گری جهت پایان جنگ اوکراین و روسیه به کی‌یف سفر کرده، به وضوح اعلام کرد مادامی که روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج نکند، مذاکرات صلح در کار نخواهد بود.

زلنسکی تاکید کرد که مشارکت در مذاکرات با روسیه همزمان با تداوم حضور نیروهای مسکو در قلمرو کی‌یف، تنها جنگ را «منجمد» و درد و رنجی که مردم اوکراین متحمل شده‌اند را ادامه‌دار می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم حصول توافق صلح حقیقی، چنین توافقی را به خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین مشروط دانست.

هیئت آفریقایی متشکل از رهبران کشورهای سنگال، مصر، زامبیا، آفریقای جنوبی و کومور در بحبوحه حملات موشکی روسیه علیه اوکراین، وارد کی‌یف شده‌اند. این هیئت قرار است فردا در سن‌پترزبورگ با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ملاقات کند.

باتوجه به اینکه جنگ اوکراین، زنجیره‌های تامین مواد غذایی و غلات را در سراسر جهان مختل کرده کرده و تورم را افزایش داده، کشورهای آفریقایی به شدت تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند و در نتیجه مداخله رهبران آفریقایی برای میانجی‌گری اتمام جنگ، تحولی بسیار چشمگیر محسوب می‌شود.

هرچند عمده کشورهای آفریقایی در جنگ اوکراین، موضعی بی‌طرفانه اتخاذ کرده‌اند اما برخی کشورها همچون آفریقای جنوبی، روابط دوستانه با روسیه را ادامه داده‌اند.

کرملین با اشاره به شرایط ناخوشایند کنونی، احتمال مذاکرات صلح «معنادار» را اندک توصیف و در عین حال، از ابتکارهای خارجی استقبال کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1290323

مهمترین اخبار ایران و جهان: