نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 14:36

پاسخ صمت به گلایه صنعتگر همدانی از عدم حمایت

در پی تماس و پیگیری‌ صنعت‌گر همدانی در راستای رفع موانع واحد تولیدی ریخته‌گری و اخذ تسهیلات درصدد تشریح مشکلات این واحد صنعتی برآمدیم؛ مشکلاتی که نشان از قوانین دست و پا گیر و عدم اطلاع رسانی به موقع دارد.

خبرگزاری فارس-همدان؛ در پی تماس و پیگیری‌ صنعت‌گر همدانی در راستای رفع موانع واحد تولیدی ریخته‌گری و اخذ تسهیلات درصدد تشریح مشکلات این واحد صنعتی برآمدیم.

مشکلاتی که نشان از قوانین دست و پا گیر و عدم اطلاع‌رسانی به موقع دارد؛ از همین رو  با توجه به منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال رفع موانع تولید در سطوح مختلف از اوجب واجبات است که مسئولان باید این مهم را مد نظر داشته باشند.

اگرچه صنعت‌گران نیز نسبت به کسب اطلاعات و قوانین وضع شده کوشا باشند و موضوعات پیش آمده را با کارشناسان خبره در میان بگذارند تا به مشکلات بزرگ بدل نشود.

 احمد عیوضی، مدیر شرکت ریخته‌گری سحر پویاد غرب با تشریح مشکلات و موانع توسعه این مجموعه تولیدی می‌گوید:

«از سال ۹۹ این کارگاه ریخته‌گری با محصولاتی چون پمپ‌های کشاورزی با لحاظ بازار صادراتی راه‌اندازی شد و محصولات تولیدی علاوه بر داخل در خارج از کشور نیز عرضه می‌شود.

مسئولان وقت قول تسهیلات با نرخ سود کم را دادند اما تاکنون محقق نشده؛ بیشتر از یک سال و نیم است در تلاش هستم تا مبلغ ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنم و کارگاه را توسعه و کار رونق بیشتری پیدا کند که موفق نشدم.

توسعه کارگاه‌های فعال اشتغالزایی، رشد تولید و ارزآوری با خود دارند در حالی که متاسفانه در همدان به صنعت و صنعت‌گر آن طور که باید و شاید توجه نمی‌کنند و این خود نوعی مانع محسوب می‌شود.

درخواست بنده از دولت و مسئولان حمایت از تولید است، واحدهای تولید و صنعتی حمایت شوند همین طور درگیر قوانین و موانع دست و پا گیر نشوند این موارد مانع بزرگی است برای رونق و رشد تولید.

به طور خلاصه، درخواست بنده فراهم کردن شرایط تسهیلات با نرخ سود پایین است که به واسطه این تسهیلات مجموعه تولیدی بیشتر از قبل تولید، عرضه و صادرات داشته باشد.

تغییر نگاه مسئولان و اصلاح قوانین نسبت به مجموعه‌های فعال و تولیدی‌های سرپا ضرورت دارد و باید سرلوحه اقدامات باشد.»

حمید بهزادی‌شریف، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این باره می‌گوید:

«تسهیلات یارانه‌ای تبصره ۱۸ نسبت به کد رشته فعالیت واحدهای صنعتی اولویت‌بندی و لیستی شده به نحوی که این مهم از طریق وزارت صمت انجام شده است.

واحدهای صنعتی که جزو لیست ارائه شده نباشند امکان ثبت نام و دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ ندارند البته ما در استان اطلاعی نداریم چه صنایعی امکان ثبت درخواست در سامانه تسهیلات تبصره ۱۸ دارند و چه صنایعی این امکان را ندارد و جزو اولویت تعریف شده لحاظ نشده‌اند.

آقای عیوضی صنعت‌گر همدانی چنانچه امکان ثبت نام ندارد و نمی‌تواند برای اخذ تسهیلات تبصره ۱۸ ثبت نام کند حتما رشته صنعتی واحد تولیدی‌اش در لیست وزارت صمت در نظر گرفته نشده است.

راهکار حل این مشکل مراجعه صنعت‌گر به سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان و درخواست پیگیری است، مرحله بعد مکاتبه استان با وزارتخانه خواهد بود تا واحد صنعتی مذکور با ثبت کد رشته موجود در لیست وزارتخانه گنجانده شود.

اگرچه امکان ثبت نام برای دریافت تسهیلات غیر یارانه‌ای نیز فراهم است و در این زمینه هیچ مانعی وجود ندارد.

ضمن اینکه نرخ سود تسهیلات صنعت ۲۳ درصد تعریف شده و تسهیلات تبصره ۱۸ رقمی یارانه دارد که در حال حاضر این میزان مشخص نشده و شناور است.

ناگفته نماند تسهیلات با نرخ سود پایین چهار درصدی تنها در صورت ارائه طرح‌های اشتغالزایی از سوی افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی با مبالغ محدود در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین در حوزه صنعت در سنوات اخیر نیز تسهیلاتی با این نرخ سود ارائه نشده است.»

پایان پیام/89033/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1292967

مهمترین اخبار ایران و جهان: