نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 09:03

دیپلمات‌های آینده از هوش مصنوعی خواهند بود

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، هوش مصنوعی آمدنی است و دیپلمات‌های آینده حتی از هوش مصنوعی خواهد بود، به گونه‌ای که در هدف گذاری ۲۰۳۰ ژاپن، بسیاری از امور به هوش مصنوعی سپرده خواهد شد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم نشست تخصصی «هوش مصنوعی و آینده روابط بین‌الملل» به همت مرکز مطالعات فرهنگی  راهبردی بین المللی در محل حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

بر پایه این گزارش و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ابتدای این نشست حمیده گوهری دبیر نشست و ملکی رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و راهبردی بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات در خصوص آینده هوش مصنوعی در روابط بین الملل و سپس سعید سید آقا بنی‌هاشمی سخنران اصلی نشست در خصوص موضوع فوق موضوعات مختلفی رو مطرح کردند.

  سعید سید آقا بنی‌هاشمی در این نشست گفت: هوش مصنوعی نه تنها در روابط بین الملل، بلکه در تمام زمینه ها نفوذ پیدا کرده است. حال، سؤال این است که در زمینه بین الملل، روابط بین المللی با گرایش فرهنگی چگونه می تواند از هوش مصنوعی استفاده کند؟

او با اشاره به حضور خود در ژاپن، در سمت رایزن علمی، گفت: من برای اینکه بتوانم با جامعه ژاپن، ارتباط مؤثر را داشته باشم و با فرهنگ آنها آشنا شوم، از هوش مصنوعی کمک گرفتم درحالی که به صورت عادی این کار ممکن بود زمان زیادی از من بگیرد. هوش مصنوعی تکامل میلیون‌ها سال مغز انسان را در مدت سه سال انجام داده است. ما هوش مصنوعی را ابزار می‌دانیم که خود انسان درست کرده و در اختیار انسان است، لذا نباید از آن ترسی داشت. در حال حاضر، هوش مصنوعی در اختیار آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و ژاپنی‌هاست. ما باید هوش مصنوعی بومی خودمان را داشته باشیم.

این استاد دانشگاه گفت: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، هوش مصنوعی آمدنی است و دیپلمات‌های آینده حتی از هوش مصنوعی خواهد بود، به گونه‌ای که در هدف گذاری 2030 ژاپن، بسیاری از امور به هوش مصنوعی سپرده خواهد شد.

او در ادامه به چهار عامل پیشرفت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: پیشرفت سریع در قدرت محاسباتی در دهه‌های گذشته، وجود داده‌های بزرگ برای آموزش ماشین، پیشرفت و ارتقاء در تکنیک های یادگیری به ماشین و سرمایه‌گذاری‌های کلان کمپانی‌ها در این زمینه، از جمله عوامل مهم در پیشرفت هوش مصنوعی هستنند.

سید آقا بنی‌هاشمی به عوامل بازدارنده در استفاده از هوش مصنوعی نیز اشاره کرد و عواملی از قبیل عدم اطمینان مسئولین به این پدیده، عدم واگذاری مناسب بودجه برای انجام پروژه‌های هوش مصنوعی و تضاد منافع را از عواملی دانست که می‌تواند برای استفاده از هوش مصنوعی مانع‌تراشی کند.

وی در ادامه گفت: در خصوص استفاده بهینه از هوش مصنوعی، ترکیب انسان و هوش مصنوعی است که بهترین ترکیب را در این زمینه ارائه می‌دهد. هوش مصنوعی قابلیت تبدیل شدن و شکل‌گیری در زمینه‌های برتر روابط بین الملل را دارد و در این بخش قابلیت‌های تکنولوژی ارتقا یابد و کاهش هزینه‌ها می‌تواند در امنیت ملی تأثیرگذار باشد. در امور بین‌الملل می‌توان اقداماتی انجام داد که با کم‌ترین نیروی انسانی و با عدم دخالت اشخاص انجام شود. هر روز که ما دیرتر به هوش مصنوعی بپردازیم بیشتر ضرر می‌کنیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1279523

مهمترین اخبار ایران و جهان: