نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 09:44

کام تشنه مردم دهستان میغان نهبندان/تنش آبی در گرمترین روزهای سال

بیرجند- مردم دهستان و روستای میغان در این روزهای گرم سال با کمبود آب مواجه هستند و آبرسانی سیار نیز مشکل آنان را به صورت کامل مرتفع نکرده است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان ها: همان زمان که ما در مرکز استان و در شهرهای بزرگ خراسان جنوبی با آسودگی خاطر و گاه اسراف گونه شیرآلات پیشرفته آب را باز کرده، استحمام می‌کنیم و ظرف می‌شوریم در روستاهایی در همان اطراف ما مردمی با تنش شدید آبی رو به رو هستند.

نمونه این روستاها، روستای میغان، هسته مرکزی دهستان بزرگ میغان در شهرستان نهبندان است که در این روزهای گرم سال با کمبود و قطعی مواجه‌اند. مردم می‌گویند به واسطه جمعیت بالای روستا میزان آبی که با تانکر به روستا آورده می‌شود هم کفاف آنها را نمی‌کند و باید این مشکل سریع‌تر رفع شود.

علاوه بر تأمین آب شرب، موضوع تأمین آب مورد نیاز دام آنان نیز وجود دارد که باید در این زمینه نیز تدبیری کرد.

حسن رنجبر دهیار روستای میغان (مرکز دهستان میغان نهبندان) در گفت و گو با مهر اظهار کرد: مشکل آب روستا مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه از ۱۵ سال قبل ما با تنش آبی رو به رو بوده‌ایم ولی در این روزهای گرم سال مشکل به شدت افزایش پیدا کرده است.

کام تشنه مردم دهستان میغان نهبندان/تنش آبی در گرمترین روزهای سال

چرایی مشکل آب روستای میغان

وی با اشاره به اینکه قول‌ها و وعده‌های زیادی برای رفع این مشکل داده شد ولی اجرایی نشده است، بیان کرد: یک مجتمع آبی و چاه در ۶۰ کیلومتری روستا وجود دارد که آب مورد نیاز روستا از آنجا پمپاژ می‌شود ولی از آنجایی که در طول مسیر حدود ۳۰ روستای دیگر نیز از آب آن بهره می‌برند تا به میغان می‌رسد فشار آب به شدت پایین می‌آید و قطع می‌شود.

دهیار روستای میغان با بیان اینکه این روستا حدود هزار نفر جمعیت دارد، گفت: یک روز لوله آب می‌ترکد، یک روز فشار آب پایین است و در نهایت مردم این روستا هیچگاه یک هفته به طور مستمر نتوانسته‌اند بدون قطعی آب داشته باشند.

رنجبر ادامه داد: پیشنهاد ما بر این بوده که در خود میغان یک چاه حفر شود که تاکنون انجام نشده است.

وی یادآور شد: بسیاری از مردم این روستا کارگر معدن هستند و وقتی از سرکار معدن برمی‌گردند آبی برای دوش گرفتن ندارند.

دهیار روستای میغان درباره آبرسانی سیار نیز گفت: به راستی آیا برای روستایی با هزار نفر جمعیت یکی- دو تانکر آب کفایت می‌کند.

حسین جعفری مسئول قرارگاه جهادی ثامن الحجج (ع) در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من حدود ۲۴ ساعت در روستای میغان، مرکز دهستان میغان بودم و در تمام این مدت حتی برای شست و شوی صورت از آب معدنی استفاده می‌کردم. چرا که آبی یافت نمی‌شد.

لحظه‌های سخت بی آبی در یک روستای هزار نفره

وی بیان کرد: تراکم جمعیتی در این روستا بالا و حدود هزار نفر جمعیت دارد ولی علی رغم همه مشکلات به ویژه در حوزه آب، مردم روستا هیچگاه دیار خود را ترک نکرده و بسیاری از آنان در معدنی در همان نزدیکی فعالیت دارند.

جعفری گفت: شرایط را در نظر بگیرید که یک کارگر این روستا یک شیفت کامل در معدن فعالیت می‌کند و بعد از برگشت از کار، آبی حتی برای دوش گرفتن ندارد و به راستی این حق مردم پرتلاش منطقه میغان نیست.

وی اظهار کرد: من با حضور در روستا و دیدن شرایط آنان گریه ام گرفت چرا که زندگی در شرایط بی آبی واقعاً دشوار است.

مدیر قرارگاه جهادی ثامن الحجج (ع) بیان کرد: وقتی که وارد روستا شدم چندین نفر از اهالی جلوی من را گرفتند و مشکلشان در حوزه تأمین آب آشامیدنی و آب برای بهداشت مطرح کردند که باید برای این دغدغه‌های مردم چاره‌ای اندیشید.

کام تشنه مردم دهستان میغان نهبندان/تنش آبی در گرمترین روزهای سال

قول‌ها و وعده‌ها عملی نشد

جعفری ادامه داد: مسئولان قول‌ها و وعده‌های زیادی برای رفع مشکل آب مردم روستا داده‌اند ولی این مشکل همچنان پا برجا است.

وی با اشاره به اینکه چالش آب در همه روستاهای دهستان میغان کم و بیش وجود دارد، یادآور شد: این دهستان با جمعیت بالا قدیمی ترین دهستان منطقه است که مردم آن انتظار دارند مسئولان به قول و وعده‌هایشان پایبند باشند.

مهدی دوستی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ایام گرم تابستان مصرف آب چه در مناطق شهری و چه روستایی افزایش می‌یابد و از این جهت تنش آبی بیشتر می‌شود.

قسمتی از خط لوله آب در میغان باید اصلاح شود

وی در مورد مشکل آب منطقه میغان بیان کرد: در این روستا برای رفع مشکل تأمین آب در یک گام باید قسمتی از خط لوله اصلاح شود و همچنین از طرف دیگر ما با ۲۲ سال خشکسالی و کاهش بارندگی رو به رو هستیم که در تأمین آب بسیار تأثیر گذاشته و چاه‌ها کم آب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در مورد میزان آبی که به صورت سیار به روستای میغان انتقال می‌یابد، گفت: سرانه آبی که به صورت روزانه برای نیاز هر فرد در نظر می‌گیریم ۵۰ لیتر است و بر اساس همین سرانه و با توجه به نیاز جمعیت روستای میغان با تانکر به این منطقه به صورت سیار آبرسانی می‌شود.

آبرسانی سیار تنها برای نیاز آب شرب است

دوستی یادآور شد: البته باید این نکته را در نظر گرفت که آبرسانی سیار در شرایط اضطراری بیشتر برای تأمین آب شرب است که البته روستائیان بخشی از آن را برای سایر نیازها نیز استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به حدود ۴۵۰ روستا به صورت سیار آبرسانی می‌کند.

تشنگی این روزها واژه بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی چون میغان است. شاید مسئولان برای رفع مشکل آب برنامه‌ریزی های میان مدت و بلند مدت داشته باشند ولی گلوی تشنه روستا نیاز فوری برای رفع عطش را می‌طلبد.

باید زودتر از آنکه روستاها خالی شود چاره‌ای اندیشید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1362667

مهمترین اخبار ایران و جهان: