نیوز سیتی!
23 تیر 1402 - 11:45

عدم استقبال اروپا از مذاکره برای عضویت ترکیه

چند تن از مقامات سیاسی اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که ترکیه برای پیوستن به اتحادیه راهی دور و دراز در پیش رو دارد و تکمیل روند عضویت، آسان نیست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دولتمردان ترکیه از هر فرصتی استفاده می کنند تا موضوع عضویت در اتحادیه اروپا را پیش بکشد و گلایه کنند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت  توسعه، اعلام کرده بود: «در شرایطی که می خواهید به این سرعت، سوئد را عضو ناتو کنید، چرا سالهاست ترکیه را پشت دروازه های اتحادیه اروپا نگه داشته اید؟»

اردوغان با بیانی دیپلماتیک، اعلام کرده بود که موافقت ترکیه با عضویت سوئد، در گروی این است که ترکیه عضو اتحادیه اروپا شود. اما خیلی زود مشخص شد که این فقط یک سخن گذرا و دیپلماتیک بوده و اهمیت چندانی نداشته است.

مقامات اتحادیه اروپا، با وجود آن که به شکلی محتاطانه با اردوغان رفتار کرده و نمی خواهند او را تحریک کنند، اما در مورد بحث عضویت، بدون تعارف حرف می زنند. بسیاری از آنان در چند روز گذشته، اعلام کردند ترکیه برای پیوستن به اتحادیه راهی دور و دراز در پیش رو دارد و تکمیل روند عضویت، آسان نیست.

طاها آک یول تحلیل گر پیشکسوت و مورخ تحولات معاصر ترکیه گفته است:«اردوغان یک بار دیگر از ضرورت پیوستن به اتحادیه اروپا حرف زد. چنین چیزی قطعاً به نفع اقتصاد ترکیه است. اما ظاهراً جناب رئیس جمهور فراموش کرده که تا همین چند ماه پیش، کل اتحادیه اروپا را صلیبی می نامید و نیش و کنایه به سوی آنان حواله می کرد! بنابراین لازم است رویکرد سیاسی دولت و ادبیات مقامات ما عوض شود و اگر واقعاً قصد دارند ترکیه را به عضویت اتحادیه درآورند، شرایط آن را بپذیرند.

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

منتقدین اردوغان بر این باورند که اصرار فعلی رئیس جمهور ترکیه برای آغاز مجدد مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا، ریشه در بحران اقتصادی دارد. چرا که او می خواهد، بحران را با عضویت در اروپا حل کند اما با وضعیت فعلی و سیاست های کنونی حزب عدالت و توسعه، اتحادیه، همه درها و دریچه ها را برای گفتگو با ترکیه بسته است. 

جناب اردوغان! این موضوعات، ربطی به هم ندارند

آلمان اولین کشور اروپایی بود که به سخنان اردوغان واکنش نشان داد و اعلام کرد که مواضع اردوغان و مقایسه عضویت سوئد در ناتو با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، سخنی بی ربط است و نباید این مسائل را با هم خلط کرد.

در گام بعدی، سیاستمداری در انتقاد از اردوغان به میدان آمد که همچون اسلاف پیشین خود، به خاطر نوشتن گزارش های انتقادی، همواره مورد نفرت مقامات دولت اردوغان است. ناچو سانچز آمور گزارشگر ترکیه در پارلمان اروپا، در ارزیابی سخنان اردوغان گفت: «موضوع ناتو و اتحادیه اروپا، دو بحث متفاوت است. حقیقتاً ارتباط روشنی بین این مسائل وجود ندارد. فراموش نکنیم که عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا منوط به رعایت معیارهای کپنهاگ است».

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

آمور در ادامه، یک بار دیگر از سیاست های دولت اردوغان انتقاد کرده و گفت: «بی اعتنایی شما به حکم قطعی دادگاه حقوق بشر اروپا، غیر قابل قبول است. بر اساس این حکم، باید صلاح الدین دمیرتاش و عثمان کاوالا را آزاد می کردید. اما آنان هنوز هم محبوس هستند. از این گذشته، ما انتقادات فراوانی در مورد آزادی بیان داریم و به این انتقادات، بی توجهی شده است».

مسیر روشن است، راه میانبر نداریم

ناچو سانچز آمور گزارشگر ترکیه در پارلمان اروپا، با جملاتی کنایی به سخنان اردوغان واکنش نشان داده و اعلام کرد: «ترکیه باید بداند که برای پیوستن به اتحادیه اروپا، هیچ راه میانبری وجود ندارد و مسیر روشن است و همچنان که بارها گفته ایم، باید معیارهای کپنهاگ را رعایت کنید».

این سیاستمدار اسپانیایی که به عنوان نماینده پارلمان اروپا، نظارت بر اقدامات و اتفاقات ترکیه را بر عهده گرفته و هر ساله در مورد آن گزارش مبسوط می نویسد، درباره توقعات ترکیه گفته است: «آزادی زندانیان سیاسی و اهمیت آزادی مطبوعات، مسائلی نیستند که بتوانیم نسبت به آنها بی توجه باشیم. اما دولت ترکیه می گوید؛ حالا شما فعلاً بیایید درباره آزادسازی ویزا صحبت کنیم. اشکالی ندارد، می توانیم مذاکره کنیم اما این موضوع نیز به رویکرد و رفتار ترکیه بستگی دارد. پارلمان اروپا مخالف آغاز مذاکرات برای نوسازی اتحادیه گمرکی نیست، اما اصول و ارزش ها در این موضوع نیز مهم هستند. برای من امکان ندارد که بگویم، چون ترکیه با عضویت سوئد در اتحادیه اروپا موافقت کرده، بنابراین ما نیز از انتقادات خود کوتاه می آییم. خیر. اینها موضوعات متفاوتی هستند. اتحادیه اروپا باشگاه دموکراسی ها است. شما نمی توانید عضو اتحادیه اروپا شوید ولی به اصول دموکراسی توجه نکنید. روند الحاق در مورد اصول، ارزش ها و رعایت آنها است. من سال هاست که می گویم، این موقعیت ژئوپلیتیک شما نیست که بتواند در روند الحاق به اتحادیه اروپا کمک کند، بلکه پایبندی به معیارهاست که اهمیت دارد. ما می توانیم در بسیاری از زمینه ها با ترکیه تجارت کنیم. اما عضویت، یک امر اصولی و ارزشی است».

صدای ایتالیا هم درآمد

جورجیا ملونی، اولین نخست وزیر راست افراطی ایتالیا پس از بنیتو موسولینی، که روز گذشته در بخشی از نشست ناتو با اردوغان دیدار کرد، سیاستمدار دیگری بود که درباره عضویت ترکیه در اتحادیه، اظهارنظر کرد.

او گفت: «موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در حال حاضر در اولویت و در دستور کار نیست. ترکیه هنوز هم بسیار از اتحادیه اروپا دور است. اساساً فارغ از این که موضع ما به عنوان ایتالیا چه باشد، به وضوح می توان دید که اتحادیه، چالش ‌های مهم دیگری دارد. اتحادیه اروپا همچنان در حال کار بر روی روند گسترش در بالکان غربی است. شفاف بگویم، روند عضویت ترکیه، در شرایط فعلی در دستور کار نیست».

کشور ترکیه , رجب طیب اردوغان ,

در پایان باید گفت، موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، یک موضوع پیچیده و ذو ابعاد است. طیف های گسترده ای از دلایل سیاسی، امنیتی و حقوقی، باعث شده که ترکیه همچنان پشت دروازه بماند. با وضعیت کنونی سیاست خارجی ترکیه و نزدیک شدن این کشور به روسیه و چین و همچنین با توجه به بی اعتنایی ترکیه به احکام دادگاه حقوق بشر اروپا، بعید است در میان مدت، تغییری در رویکرد اتحادیه حاصل شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1357967

مهمترین اخبار ایران و جهان: