نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 12:02

۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی گفت: ۲ درصد جمعیت روستایی این استان را عشایر تشکیل می‌دهند که با در اختیار قرار داشتن ۱۲.۵ درصد دام سبک خراسان رضوی ۱۵ درصد گوشت قرمز موردنیاز را تولید می‌کنند.

محمدحسین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قوچان با اشاره به خشکسالی اخیر در سطح منطقه اظهار کرد: شدیدترین خشکسالی کشور برای خراسان رضوی بوده و ۳۳ هزار و ۴۸۷ میلیارد ریال میزان خسارت واردشده به عشایر از این خشکسالی است که برای جبران آن اقداماتی همچون طرح تولید قراردادی، طرح پرواربندی، انتقال آب شرب پایدار و جذب تسهیلات بانکی در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه تمدید تسهیلات بانکی سررسید شده عشایر به‌ویژه دامداران از خواسته‌های اصلی عشایر خراسان رضوی است، افزود: هزار تن علوفه در بحث طرح تولید قراردادی برای استان جذب‌شده است اما عشایر درزمینه تضامین بانکی دچار مشکلاتی هستند که نیازمند همکاری و مساعدت مسئولین است.

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی با یادآوری این موضوع که ۸ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری با ۳۴ هزار نفر جمعیت، ۲ درصد جمعیت روستایی این استان را شامل می‌شود، گفت: همین جمعیت اندک ۱۲.۵ درصد دام سبک خراسان رضوی را در اختیار دارد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز تولید می‌کنند و این یعنی ۱۵ درصد تولید گوشت قرمز استان توسط عشایر انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه خراسان رضوی با افزایش پرواربندی به ۵۷۷ رأس توانسته است رتبه اول کشور را به خود اختصاص دهد، تصریح کرد: عشایر این استان طی یک سال گذشته ۱۲۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه‌های مختلف دریافت کرده‌اند.

جعفری با اشاره به اینکه ۲۴ درصد مراتع خراسان رضوی یعنی یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار در اختیار عشایر قرار دارد، بیان کرد: در راستای حمایت از عشایر، تحول بخشیدن به اشتغال آن‌ها و افزایش درآمد در کنار توجه به زنجیره تولید گوشت قرمز، تولید گیاهان دارویی، حمایت از صنایع‌دستی، شترداری و گردشگری عشایر استان نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به‌منظور صادرات گیاهان دارویی، گفت: طی جلسات مختلف با شهرداری و فرمانداری مشهد قرار است فروشگاهی در مرکز شهر مقدس مشهد در اختیار قرار بگیرد تا تولیدات مختلف عشایر استان به‌صورت مستقیم به مردم عرضه شود.

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1312823

مهمترین اخبار ایران و جهان: