نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 08:38

خبری خوش برای بیماران سرطانی/ دستگاه شتاب‌دهنده خطی در بیمارستان کوثر سمنان راه‌اندازی شد

دستگاه شتاب‌دهنده خطی با آخرین تکنولوژی وارد استان سمنان شد تا گامی اساسی در راه ارائه خدمات پیشرفته به بیماران سرطانی برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، کامران قدس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار کرد: حسب ابلاغ مقام معظم رهبری در تبیین سیاست‌های کلی نظام سلامت، مبنی بر «پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد»، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، کاهش هزینه‌ها به نفع نظام سلامت و بیماران را در دستور کار خود قرار داده است.

قدس ادامه داد: در این میان، سهم پرداختی بیماران در زمینه درمان سرطان یکی از بالاترین هزینه‌های درمانی است و در راستای درمان این بیماری راه‌های مختلفی پیدا شده که مهم‌ترین آن‌ها، درمان به‌وسیله پرتوهای پرانرژی الکترومغناطیسی و بهترین روش در این دسته‌بندی استفاده از شتاب‌دهنده‌های خطی (رادیوتراپی) است که تاکنون مردم استان از این خدمت  محروم بودند.

وی افزود: بیماران استان سمنان به ناچار باید برای درمان به شهرهای بزرگ مانند تهران مراجعه می‌کردند و با توجه به اینکه مراجعه برای درمان یک سرطان معمولی، ۵۰ تا ۷۰ جلسه است، هزینه رفت‌وآمد علاوه بر اتلاف وقت و افزایش فشار جسمی و روحی برای این اشخاص بسیار بیشتر از هزینه‌های درمان است.

قدس بیان کرد: مراجعه بیماران به شهرهای دیگر با یکی دو نفر همراه انجام می‌شود که هزینه آن‌ها را نیز نباید از نظر دور داشت؛ ضمن اینکه عدم مراجعه منظم تأثیر منفی مستقیم بر روند درمان بیماری دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تصریح کرد: همچنین دوری راه و بالا بودن هزینه مسافرت منجر به عدم مراجعه منظم می‌شود و با تلاش و پیگیری‌های فراوان صورت‌گرفته برای تکمیل ساختمان و فضای فیزیکی مرکز جامع درمان سرطان استان، این دستگاه که بازوی اصلی درمان سرطان به روش رادیوتراپی است، خریداری و طی روزهای گذشته از گمرک ترخیص، وارد استان و تحویل دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شد.

 قدس بیان کرد: این دستگاه محصول کمپانی الکتا کشور سوئد مدل سین رژی بوده و قابلیت تصویربرداری به منظور درمان دقیق در طول فرآیند آماده‌سازی درمانی بیمار را فراهم می‌کند. 

وی گفت: در سفر وزیر بهداشت به استان سمنان در شهریورماه ۱۴۰۱ و بازدید از ساختمان مرکز جامع سرطان در بیمارستان کوثر سمنان، با دستور مستقیم او تأمین منابع برای خرید و تحویل دستگاه رادیوتراپی به این دانشگاه در اولویت قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: ارزش روز این دستگاه با ارز آزاد، حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است؛ اما با تخصیص ارز دولتی مبلغ حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه و از منابع وزارت بهداشت تأمین شده و  علاوه بر مبلغ هزینه‌شده برای خرید دستگاه، مبالغ دیگری نیز برای آماده‌سازی فضای فیزیکی و دستگاه دزیمتری هزینه شده است.

قدس بیان کرد: برای تکمیل تجهیزات جانبی، لازم است تا دستگاه سی.تی سیمولاتور و اسپکت سی.تی هم خریداری شود که در این زمینه نیازمند همراهی و مساعدت وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه هستیم تا خدمات رادیوتراپی در اسرع وقت با تمام تجهیزات آماده خدمت‌رسانی شود و در صورت خرید تمامی تجهیزات جانبی ذکر شده، می‌توان حداکثر تا سه ماه آینده آماده بهره‌برداری از دستگاه شد.

وی در تشریح قابلیت‌های این تجهیزات اظهار کرد: این تکنولوژی در سیستم سین رژی (Synergy)، تصویربرداری در محل درمان برای بهینه‌سازی آماده‌سازی بیمار قبل از شروع درمان را امکان‌پذیر می‌کند. این دستگاه از کلیماتورهای چندبرگی (MLC) مدل اجیلیتی (Agility) بهره جسته و سامانه مدیریت و راهبری  آن تمام دیجیتال است.

قدس گفت: این دستگاه با توجه به مجهز بودن به دتکتورهای با رزولوشن بالا با بهره بردن از تصاویر دوبعدی توانایی درمان IMRT   که یکی از به روزترین روش‌های درمان رادیوتراپی با کمترین آسیب‌رسانی به بافت‌های سالم اطراف توده است را تحت هدایت تصویر دارا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: پرتوهای فوتون با انرژی ۶ و ۱۸ مگاولت (MV) و پرتوهای الکترون باانرژی‌های ۶، ۹، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ مگا الکترون ولت (MeV) روی این شتاب‌دهنده در دسترس است که امکان درمان انواع سرطان‌ها در مرحله‌های مختلف را فراهم کند.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1207825

مهمترین اخبار ایران و جهان: