نیوز سیتی!
24 اردیبهشت 1402 - 09:38

هشدار نسبت به کاهش نرخ باروری

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، نسبت به کاهش نرخ باروری در کشور هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دکتر محمد جعفرزاده، اظهار کرد: جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها به شمار می رود و سرمایه انسانی از مولفه های اساسی توسعه یافتگی و پویایی اقتصاد همه کشورها محسوب می شود.

وی افزود: در سال های اخیر روند باروری در کشور شیب نزولی داشته است و بررسی‌ های انجام شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از ۲/۱ در سال ۱۳۹۵ به ۱/۶ در سال ۱۴۰۰ رسیده است که  با سطح جانشینی فاصله زیادی دارد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تشریح کرد: در صورت ادامه روند معیوب فعلی پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۰ (در یک دوره بیست ساله)، یک سوم جمعیت کشور سالمند خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور در برهه پنجره جمعیتی فرصت ۶ ساله قرار گرفته است و بدیهی است بهره مندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح برای استفاده بهینه از امکانات بالقوه جمعیت فعال اقتصادی می باشد.

جعفرزاده تصریح کرد: با برنامه ریزی های فرهنگی، تربیتی، اقتصادی، کار آفرینی و اشتغال زایی برای جمعیت فعال و مولد همراه با اتخاذ سیاست های حمایتی و ترغیب فرزندآوری، فرهنگ سازی عمومی و بهداشتی انتظار می رود مسیر برای سازندگی، شکوفایی و بالندگی کشور فراهم گردیده و با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تکلیف برنامه توسعه و اجرای مناسب آن می توان از سالخوردگی جمعیت جلوگیری نمود.

وی تصریح کرد: سی ام اردیبهشت مصادف با سالروز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ، تحت عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است و ۲۴ الی ۳۰ اردیبهشت‌ نیز تحت عنوان هفته ملی جمعیت نامگذاری و محورهای موضوعی در این هفته، خانواده و جمعیت است.

پایان پیام/۳۷۲۷/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1210669

مهمترین اخبار ایران و جهان: