نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 06:15

«رویا» در خانه اول خود فعلا ماندنی شد/ انتقال رویا به مکان دیگر منتفی است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در ارتباط با نگهداری درنا در مکان فعلی و یا انتقال به سایر مکان، گفت: بحث این بود اگر شرایط فراهم باشد درنای بلژیکی( رویا) در منطقه اوجاکله که از قبل نگهداری می شد، بماند یا جای دیگر منتقل شود که فعلا همین منطقه تایید شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران،  درنای سیبری پنجم آبان ماه سال گذشته دو روز زودتر از سال قبل وارد تالاب بین‌المللی فریدونکنار شد اما سفر متفاوتی را تجربه کرد.

این سفرش به این خاطر یاد ماندنی بود که ۱۴ اسفند ماه سال‌گذشته پس از ۱۳۰ روز زمستان‌گذرانی با همسفرش به درنای رویا تالاب فریدونکنار را ترک کرد؛ درنای رویا روز پنج‌شنبه ششم بهمن ماه سال گذشته از کشور بلژیک به این منطقه منتقل شده بود.

البته در این مورد هم سناریوهای مختلفی تعریف شد و همه حدس‌ها و فرضیه‌ها دیده شد که یکی از فرضیه‌ها همین بود که درنای رویا توان همراهی امید را نداشته باشد که همین هم به واقعیت تبدیل شد؛ به‌طوری‌که  بیستم اسفند ماه درنای رویا در منطقه عباس آباد مازندران فرود آمد.

تیم‌های کارشناسی محیط زیست مازندران پس از زنده‌گیری درنای رویا با رعایت تمامی پروتکل‌ها این پرنده را به مکان نگهداری‌اش که همان تالاب فریدونکنار است، منتقل کردند.

براساس آخرین اخبار اعلام شده بود درنای رویا تا ۲۰ اردیبهشت ماه امسال در اوجاکله فریدونکنار می‌ماند و پی از آن در ارتباط با ادامه حضور و انتقال به مکان دیگر تصمیم‌گیری می‌شود که در این زمینه عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، اظهار کرد: درنا رویا در شرایط خوب و سلامت کامل در منطقه فریدونکنار حضور دارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در ارتباط با نگهداری درنا در مکان خود و یا انتقال به سایر مکان، افزود: بحث این بود اگر شرایط فراهم باشد شاید درنای بلژیکی( رویا) در فریدونکنار در مجموعه اوجاکله که از قبل نگهداری می شد، بماند که این مورد تایید شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: البته پیشنهادی ازسوی دوستداران محیط زیست درباره نگهداری درنای رویا در مکانی بزرگ‌تر از این مکان در شهرستان فریدونکنار داشتیم که پروتکل‌ها اجازه نمی‌دهد.

کاویان با اعلام اینکه فعلا انتقال درنای رویا به مکان دیگر منتفی است، تصریح کرد: شرایط درنا هر روز بررسی و گزارش می‌شود و درصورت بروز مشکل در ارتباط با ادامه حضور و یا انتقال به مکان دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1229069

مهمترین اخبار ایران و جهان: