نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 09:04

دامپروری های بسته راهکاری مناسب برای حفظ مراتع/ طرح مدیریت چرا با رویکرد حفاظتی مراتع انجام می‌شود

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: برای حفظ مراتع باید بهره‌برداران از دامداری گسترده در مراتع، به سمت دامپروری های بسته روی آورند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سید حسن حسینی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اهمیت حفظ مراتع اظهار داشت: داشتن تولیدات فرآورده‌های گیاهی و دامی و لزوم در دسترس بودن پوشش گیاهی برای داشتن منبع پایدار برای تغذیه انسان‌ها از دلایل اهمیت حفظ مراتع، است. 
حسینی با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان تنها متولی حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی کشورمان تعریف شده است، افزود: مراتع به لحاظ ارایه خدمات متنوع از قبیل تامین اکسیژن، آب، علوفه، زیستگاه و غیره بسیار مهم هستند. متاسفانه مراتع کشور به دلایل متعددی از قبیل تغییرات اقلیمی، چرای بیش از ظرفیت مراتع، نوسانات آب و هوایی به صورت خشکسالی و سیل‌های بنیان کن, عدم رعایت فصل چرا و زمان ورود دام به مرتع, اکتشافات معدنی، آتش سوزی، آفات و بیماری‌های گیاهی، فعالیت‌های جاده سازی و غیره، سیر قهقرایی در پیش گرفته است. 
وی اذعان داشت: درصورت داشتن اعتبارات کافی توسعه مراتع از اصلی‌ترین دغدغه کشور حفظ وضعیت موجود در مراتع است. 
مدیر کل منابع طبیعی ادامه داد: برای حفاظت بهتر از مراتع، باید بهره‌برداران از دامداری گسترده در مراتع، به سمت دامپروری‌های بسته روی آورند. 
وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری تنها متولی ساماندهی دام نیز است، خاطر نشان کرد: وظیفه کنترل و ساماندهی عشایر کوچ رو در زمان ورود و خروج دام از مراتع و توقف در مراتع میان‌بند، به عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است و با توجه به این که کوچ عشایر در بازه زمانی خاص انجام می‌شود، در این زمان باید امنیت مسیر کوچ رو تامین شود.  
حسینی اضافه کرد: طرح مدیریت چرا، کنترل پروانه‌های چرا و ساماندهی کوچ عشایر با رویکرد پیشگیرانه و حفاظتی به عنوان موثرترین اقدام در مدیریت بهره‌برداری از مراتع به حساب می‌آید. لذا در این راستا در صورت لزوم، اعمال برخورد قانونی با متخلفین عرصه¬‌های مرتعی سبب پایداری عملکرد اکوسیستم‌¬های مرتعی می‌شود. 
 پایان پیام/73002

منبع: فارس
شناسه خبر: 1201669

مهمترین اخبار ایران و جهان: