نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 16:20

واکنش جی ۷به تحولات سودان وفلسطین/موضع مداخله‌جویانه درباره سوریه

سران «جی ۷» با صدور بیانیه‌ای در کنار اشاره به تحولات سودان و فلسطین، در موضعی مداخله‌جویانه اعلام کردند که هنوز زمان عادی‌سازی روابط با سوریه و کمک به بازسازی این کشور فرا نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، سران کشورهای عضو گروه هفت در بیانیه پایانی نشست خود در شهر هیروشیما در ژاپن به تحولات سودان، فلسطین و سوریه نیز پرداختند.

در این بیانیه درباره سودان آمده است: ما درگیری جاری بین ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان را به شدت محکوم می‌کنیم. این درگیری‌ها انتقال دموکراتیک قدرت در سودان را تضعیف و بر ثبات منطقه تأثیر منفی می‌گذارد. طرف‌های درگیری در سودان باید امنیت غیرنظامیان را تضمین کنند و در مسیر ارسال کمک‌های اساسی به این کشور مانع تراشی نکنند.

سران گروه هفت از طرف‌های درگیر در سودان خواستند اقدامات خصمانه را فوراً و بدون پیش‌شرط متوقف کنند و به روند تشکیل دولت غیرنظامی بازگردند.

در بیانیه پایانی نشست «جی ۷» همچنین از اسرائیل و فلسطینان خواسته شده است تا از انجام اقدامات یکجانبه و خشونت‌آمیز پرهیز کنند.

گروه هفت در این بیانیه ضمن اشاره به تحولات سوریه، حمایت خود را از روند سیاسی جامع در این کشور که مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل باشد، اعلام و ضمن اتخاذ موضعی مداخله جویانه تأکید کردند که جامعه جهانی قبل از محقق شدن پیشرفت واقعی در مسیر حل و فصل سیاسی بحران سوریه، نباید عادی‌سازی روابط با دمشق و کمک برای بازسازی این کشور را مطرح کند.

این گروه همچنین مدعی شدند به پاسخگو کردن و بازخواست عامل استفاده از سلاح شیمیایی در نقض قوانین بین المللی در سوریه پایبند هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1225225

مهمترین اخبار ایران و جهان: