نیوز سیتی!
28 آذر 1401 - 19:30

افتتاح مرکز علم و فناوری اتاق بازرگانی اراک

رئیس اتاق بازرگانی اراک با اشاره به افتتاح مرکز علم و فناوری اتاق بازرگانی در استان مرکزی گفت: اولویت کاری اتاق بازرگانی در اراک کاهش فاصله صنعت و دانشگاه است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، ناصر بیکی ظهر امروز در آیین افتتاحیه کمپ تیم آفرینی استارتاپی به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با اشاره به فاصله زیاد بین دانشگاه و صنعت اظهار داشت: رسالت ما به عنوان اتاق بازرگانی کمک به کاهش فاصله دانشگاه و صنعت است که در این راستا کارهای استارتاپی و دانش‌بنیان مهم‌ترین کمک به کاهش این فاصله است.

وی افزود: ما به عنوان سومین اتاق بازرگانی هستیم که مرکز علم و فناوری اتاق بازرگانی را در استان مرکزی استارت زده‌ایم و این کمپ افتتاح شده است و فردا از شما دانشجویان به عنوان نخبگان بومی منطقه توقع داریم که به این مرکز فناوری کمک کنید و ما آماده‌ایم تا کمک کنیم ایده‌های شما دانشجویان به محصول تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک تصریح کرد: به اعتقاد بنده پیوند صنعت، دانشگاه و تولید اجتناب ناپذیر است و این فاصله وجود داشته و هنوز پر نشده است، همه ما چه در جوامع دانشگاهی و چه در بخش خصوصی به این اذعان داریم که این فاصله را کم کنیم ولی هنوز موفق نشده‌ایم.

بیکی عنوان کرد: از کودکی از ما سوال کردند که علم بهتر است یا ثروت؟ و اکنون هم این سوال پرسیده می‌شود و هنوز نمی‌دانیم فاصله علم با ثروت چقدر است و کجا می‌توان علم و ثروت را به یکدیگر پیوند زد؟ اگر اکنون از همه دانشجویان سوال شود علم بهتر است یا ثروت قطعا ثروت را انتخاب می‌کنند اما به اعتقاد بنده علمی که به کار و عمل تبدیل نشود مانند درخت بی ثمر است و ثروتی که منشا قدرت باشد اما این قدرتمندی که در کنار علم مطرح نباشد به طور حتم زوال‌پذیر است و به عبارتی ثروتی را که نتوان حفظ و توسعه بخشید حتما به زودی از بین می‌رود بنابراین ثروت ناشی از علم یا علمی که منتهی به ثروت شود؛ بهتر است.

وی بیان کرد: نقش اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش صنعت،معدن، تجارت و کشاورزی و در کشور در زیست بوم نوآوری می‌تواند به مانند پنجره صادراتی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان عمل کند، امروز در پارک علم و فناوری با پوششی که وزرات علوم بر این مجموعه دارد ما به عنوان اتاق بازرگانی می‌توانیم بستر نزدیکی یکدیگر را فراهم کنیم و به ارگان‌ها متصدی که توان کمک به استارتاپ‌ها را دارند کمک کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ادامه داد: در پی امضاء با تفاهمنامه‌ای با دانشگاه صنعتی اراک به این فکر افتادیم که اگر در سال 1410 موفق شویم آمادگی داریم 50 دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی برای پوشش‌دهی بخش صنعت را بورسیه کنیم و در پی نهایی کردن آن در وزارت علوم هستیم.

بیکی خاطرنشان کرد: آغاز کننده این استارتاپ اتاق بازرگانی است اما برای ادامه راه دستی دراز می‎کنیم به سمت دست‌اندرکاران علم  و دانش تا ما را تغذیه کنند و بهره‌وری دو سویه برای خود و عرصه تولید و اقتصاد کشور داشته باشیم.

دانشگاه اراک از استارتاپ‌های دانشجویی و بومی حمایت می‌کند

رئیس دانشگاه اراک نیز در این مراسم با بیان اینکه حمایت از از استارتاپ‌های دانشجویی و داخلی باید افزایش یابد گفت: دانشگاه اراک از استارتاپ‌های دانشجویی و بومی حمایت می‌کند.

مجتبی ذوالفقاری اظهار داشت: برنامه استارتاپی باید به اشتغال فناورانه دانشجویان تبدیل شود بنابراین برنامه‌ها باید به صورت مستمر برگزار شود چراکه برنامه‌ای که مستمر اثربخش است.

وی افزود: سابقه اصلی بنده در حوزه کار آفرینی است و همیشه پیگیر بودم که دانشگاه منجر به کار شود بنابراین دانشگاهی که منجر به کارآفرینی، هویت فرد و شخصیت اجتماعی شود دانشگاه موفقی است.
 
 رئیس دانشگاه اراک تصریح کرد: عامل اصلی کارآفرینی دانشجو است و مسئولان تنها وظیفه تسهیل‌گری را دارند و به عبارتی دانشگاه با دانشجو موفق است و اگر دانشجو همراه نباشد موفق نخواهد بود.

ذوالفقاری بیان کرد: مفهوم استارتاپ در کشورمجموعه دانش بنیان سطح یک ایجاد شده‌ی استارتاپی است، شرکت استارتاپی نخست به وجود می‌آید و بعد به شرکت تبدیل می‌شود، تفاوت اصلی شرکت استارتاپ با بومی این است که استارتاپ موضوع محور است اما نباید در این راستا از آموزش‌های سنتی مغفول واقع شود.

وی عنوان کرد: گردش های اساسی مالی دنیا در استارتاپ‌های بومی، در حوزه پدیده شناسی و پدیده محور است، استارتاپ ماهیت فناوری ندارد بلکه دارای ماهیت اقتصادی است.

رئیس دانشگاه اراک ادامه داد: نسل جدید نسل استارتاپی پرکار و فعال است و باید پذیرفت به جای آموزش به نسل جدید باید از نسل جدید آموخت و باید مدنظر باشد که استارتاپ بومی باید پاسخگوی نیاز کشور باشد و دانشجو با علاقه در کلاس درس حضور پیدا کند.

ذوالفقاری با بیان اینکه چرخه بزرگ دنیا استارتاپ محور است،گفت: استارتاپ بومی باید نیاز کشور را جذاب کند بنابراین اگر حوزه علوم کم رونق است به این معنی است که استارتاپ بومی نداریم استارتاپ بومی باید جوانان را در کشور نگه دارد و پول بسازد.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌ها باید متحول شوند ادامه داد: با وجود مشکلات باید ایجاد استارتاپ بومی نسل جدید را به رسمیت بشناسیم در غیر این صورت جامعه دچار آسیب می‌شود،نسل جدید نیاز به استارتاپ نتیجه محور دارد.

رئیس دانشگاه اراک عنوان کرد: مسئله‌های بزرگ برای نسل جدید باید تعریف شود، برگزاری کلاس با شیوه سنتی باید کمرنگ و موبایل به رسمیت شناخته شود، نسل جدید نیازمند رویکرد استارتاپ و نوآور است بنابراین دانشگاه باید مهارت دانش محور را به عنوان رویکرد محوری خود قرار دهد.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: حوزه‌های تصمیم‌گیر باید جایگاه اقتصاد دانش بنیان را تعیین کنند، امیدواریم دستاورد این همایش استارتاپی برای دانشجویان ملموس و مشهود باشد و این قشر فرهیخته پیگیر نتایج این رویداد علمی باشند.

انتهای پیام/711/ن

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 920569

مهمترین اخبار ایران و جهان: