نیوز سیتی!
10 آذر 1401 - 16:04

زنگ خطر تغییر شیوه ابتلاء به ایدز در خراسان رضوی

مشهد ـ مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آمار بانوان مبتلا به بیماری ایدز رو به افزایش است و تقریباً نیمی از جمعیت ابتلاء بانوان هستند.

دکتر ناصر امینی همزمان با روز جهانی ایدز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هشدار برای تغییر راه‌های انتقال ویروس «HIV» ایدز از طریق سرنگ‌های آلوده، آمار افزایشی زنان مبتلاء به این ویروس به نسبت سال‌های قبل نگران کننده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: میزان مبتلایان سال گذشته از طریق سرنگ آلوده ۵۳ درصد بوده که این میزان در سال جاری ۱۷ درصد کاهش یافته است، اما میزان ابتلاء از طریق روابط محافظت نشده در سال گذشته ۳۱ درصد بوده که متأسفانه با ۴۸ درصد افزایش در سال جاری مواجه بودیم.

وی بیان کرد: شایع‌ترین راه انتقال بیماری در شهر مشهد از طریق سرنگ‌های آلوده معتادان تزریقی و روابط جنسی محافظت نشده بوده که طی بررسی‌های انجام شده در سال گذشته شاهد تغییر ترتیب و اولویت راههای انتقال هستیم که این هشداری جدی است.

امینی به بازه سنی مبتلایان اشاره کرد و گفت: میانگین سنی از ۲۰ تا ۴۵ سال است که تنها حدود ۲/۹ درصد ابتلاء از طریق انتقال از مادر به کودک و ۱۳ درصد علت ابتلاء افراد نامشخص است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مشهد ۵ مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری وجود دارد که افراد بعد از مراجعه به این مراکز مورد مشاوره قرار می‌گیرند و در صورت مثبت بودن جواب تست کاملاً به صورت محرمانه فرد به وسیله‌ی کد به آزمایشگاه معرفی می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه هیچ درمان قطعی برای بیماری HIV ایدز وجود ندارد، اما از طریق تجویز دارو و مصرف سطح ویروس تا آنجایی پایین می‌آید که احتمال انتقال این بیماری به دیگران به صفر می‌رسد به همین دلیل بعد از مراجعه در صورت مثبت بودن تست به افراد راه‌های انتقال و محافظت از خود و دیگران در جامعه آموزش داده می‌شود.

امینی در ادامه افزود: هیچ گونه مشکلی در کشور در مورد داروهای این بیماری وجود ندارد و ما از افرادی که برای تست مراجعه کنند استقبال می‌کنیم.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیش از ۴۰ درصد افراد سطح جامعه از ابتلاء به بیماری ایدز ناآگاه هستند.

وی گفت: با رعایت تعهد اخلاقی و پایبندی به نظام خانواده و تسهیل در امر ازدواج جوانان و فراهم کردن شرایط و استفاده از وسایل محافظت فردی تا حدود ۸۰ درصد از انتقال ویروس HIV ایدز جلوگیری می‌شود.

امینی همچنین با اشاره به شعار امسال برای روز جهانی ایدز نیز اظهار کرد: هر سال برای روز جهانی ایدز شعاری در نظر گرفته می‌شود که شعار امسال (برابری در دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری و تشخیصی اچ آی وی) است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان بیان کرد: در صورتی از انتقال بیماری جلوگیری می‌شود که تعداد بیشتری شناسایی و تحت درمان و مراقبت قرار بگیرند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 891725

مهمترین اخبار ایران و جهان: