نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 18:55

۲۰ گونه گَوَن فقط در استان زنجان رشد می‌کند

زنجان-معاون برنامه‌ریزی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: ۲۰ گونه گون اختصاصی زنجان است و در این استان رشد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد آقاجانلو، بعد از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش و نوآوری اظهار کرد: از مجموع ۲ میلیون و ۲۱۵ هزار هکتار از سطح استان یک میلیون و ۱۳۷ هزار هکتار مرتع و ۵۶ هزار هکتار جنگل داریم.

وی ابراز کرد: نفوذ توده هوای خزری و نفوذ توده هوای مدیترانه‌ای از بخش‌های مختلف استان، ارتفاع از سطح دریا و سایر موارد سبب وجود تنوع مختلف پوشش گیاهی در استان شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان به شناسایی ۸۴ تیپ گیاهی در استان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۳۵ مورد به تیپ‌های گون اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه ۱۳۰۰ گونه گیاهی در استان شناسایی شده است، عنوان کرد: در استان ۳۴ گونه انحصاری داریم. همچنین ۲۲۰ گونه از گیاهان دارویی در نقاط مختلف شناسایی شده است.

آقاجانلو با اشاره به اینکه در دنیا بیش از ۳۲۰۰ گونه گون شناسایی شده است، تصریح کرد: بیش از ۸۰۴ گونه در ایران وجود دارد و به همین خاطر ایران کشوری گون‌زا شناخته شده است و از این تعداد ۵۰۰ گونه آن اختصاصی ایران و ۲۰ گونه مختص زنجان است و در هیچ‌کجای دنیا یافت نمی‌شود.

وی گون‌های موجود در ایران را جزو ذخایر ژنتیکی دنیا برشمرد و گفت: گون‌ها پرستار سایر گونه‌ها در اراضی کشاورزی هستند و اگر گون‌ها از بین بروند بسیاری از گونه‌های دارویی و مرتعی نیز از بین می‌روند.

مسئول منابع طبیعی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان به حفظ ذخایر ژنتیکی تأکید کرد و افزود: ما نیاز به حفظ این ذخایر ازرشمند داریم اما متاسفانه به دلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی نمی‌توانیم این عرصه‌ها را غُرق کنیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 909025

مهمترین اخبار ایران و جهان: