نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 17:36

آغاز کشت قراردادی گندم آبی در ۷۲ هزار هکتار از اراضی همدان

همدان_مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از آغاز کشت قراردادی گندم آبی در ۷۲ هزار هکتار از سطح اراضی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی بایگانه سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: اطلاعات سطح زیر کشت گندم آبی کشاورزان از طریق کارشناسان پهنه در مراکز جهاد کشاورزی در سامانه پهنه بندی ثبت شده و این اطلاعات مبنای سامانه کشاورزی قرار دادی در سایت( GTC.IR ) شرکت بازرگانی دولتی است، کشاورز باید وارد سایت مذکور شده و اطلاعات تکمیلی را وارد کند، همچنین شماره‌ای که در گوشی اندروید فعال است باید به نام کشاورز باشد.

وی ادامه: پیش بینی می‌کنیم کشت قرار دادی در زمینه گندم آبی در سطح ۷۲ هزار هکتار انجام شود و مشوق‌های خوبی برای این طرح وجود دارد.

بایگانه درباره این مشوق‌ها اظهار کرد: پنجاه درصد پول کود فسفات و پتاس با ارائه سفته به کار گزار کود از محل طرح پرداخت می‌شود و در زمان تحویل گندم از حساب کشاورز کسر می‌شود. اما پول کود ازت را به طور کامل خود کشاورز پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: طبق این طرح بر اساس قرار داد ۱۰۰ کیلو هم کود سرک اضافه بر سهمیه عمومی به کشت قرار دادی گندم آبی تعلق می‌گیرد.

بایگانه تصریح کرد: همچنین به ازای هر تن گندم تحویلی به مراکز خرید ۱۰۰ هزار تومان کرایه حمل به کشاورزان پرداخت می‌شود و آخرین مشوق این طرح ۲۰ درصد تخفیف تعرفه بیمه محصولات کشاورزی است که شرکت بازرگانی با هماهنگی صندوق بیمه پول بیمه محصول کشاورز از محل اعتبارات پرداخت و در انتهای کار زمان تحویل از پول گندم کشاورز کم می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 908925

مهمترین اخبار ایران و جهان: