نیوز سیتی!
18 اردیبهشت 1403 - 11:18

مونوریل قم چشم به‌راه سفر رئیس جمهور

پروژه نیمه‌تمام مونوریل قم مهمترین مسئله حوزه شهری استان قم در آستانه سفر دوم رئیس جمهور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، ابرپروژه مونوریل قم سالهاست که تبدیل به مهمترین پروژه شهری قم شده و پس از گذشت 15 سال هنوز تصمیم نهایی در مورد آن گرفته نشده‌ است.

موافقان و مخالفان ادامه و توقف این ابرپروژ همچنان در حال گفت‌وگو هستند اما اکنون‌ در آستانه سفر دور دوم رئیس جمهور و هیئت دولت‌ به استان قم، دوباره مونوریل به مهمترین مطالبه شهری تبدیل شده است.

حالا تقریبا مخالفان این ابرپروژه هم بر تکمیل آن تاکید دارند ولی معتقد هستند نباید اشتباهات گذشته‌ تکرار شود و منابع مختلف آن تأمین شود.

محسن محرری؛ رئیس شورای شهر قم در صدوبیست و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید زین‌الدین برگزار شد، به سفر ریاست جمهوری در روز میلاد حضرت معصومه(س) به قم اشاره کرد و گفت: سفر نخست ریاست جمهوری به شهر قم برای مردم و مدیریت شهری خیر و برکات زیادی داشته و امیدواریم در این سفر نیز بتوانیم مطالبات مردم و شهر را محقق کنیم.

لزوم تأمین منابع مالی مونوریل در سفر رئیس جمهور 

رئیس شورای اسلامی شهر قم از آمادگی مدیریت شهری در استقبال از رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در این سفر مدیریت شهری علاوه بر پیگیری مصوبات سفر قبلی پیشنهاداتی نیز ارائه خواهد کرد که در صدر آن تأمین منابع مالی مونوریل خواهد بود.

وی ادامه داد: پیگیری مصوبات قبلی از جمله تأمین املاک معوض برای معارضین در پروژه جمع‌آوری خط ریل راه‌آهن در خیابان رسالت و سایر پروژه‌های مکلف شده بر عهده مدیریت شهری از جمله موارد مدنظر است.

محرری تصریح کرد: باید برای اجرای مونوریل منابع مالی آن از اراضی 74 هکتاری تأمین شود تا این پروژه اجرا شده و دوباره نیمه‌راه رها نشود.

وی ضمن درخواست از شهرداری مبنی بر اینکه در تنظیم پیشنهادات، گرفتن مجوز برای پروژه‌های نیمه‌تمام را در صدر جدول قرار دهد، تاکید کرد: بسیاری از پروژه‌ها و برنامه‌های شهر معطل دریافت مجوز بوده و با گرفتن مجوز پروژه نیمه‌تمام به‌سرعت وارد و فاز اجرایی خواهد شد.

مطالبه مردم قم از دولت برای حفظ خط B مترو

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر قم نیز در صدوبیست و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم ضمن بررسی لایحه آغاز به کار پروژه مونوریل گفت: اراده دولت مبنی بر تعیین تکلیف مونوریل که سال‌هاست بلاتکلیف مانده قابل‌تحسین است، اما درعین‌حال توجه به نظرات کارشناسی مشاور مهم است.

مجید اخوان با تأکید بر در نظر گرفتن تمام جوانب این پروژه افزود: باید شرایط کار به نحوی اجرا شود که اشتباهات گذشته تکرار نشود.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم با درخواست از عدم شتاب‌زدگی در تنظیم قراردادها تصریح کرد: نباید اجازه دهیم دوباره این پروژه دچار وقفه شود و نیاز است که منابع مالی آن شفاف باشد.

وی حل مشکلات حقوقی پروژه مونوریل را مطرح کرد و گفت: منابع مالی اجرای پروژه مونوریل باید از اراضی دولتی تأمین شود و در سفر ریاست محترم جمهوری مجوزهای لازم دریافت شود.

اخوان از مدیریت شهر و استان قم خواستار دریافت مجوز اجرای خط B مترو نیز شد و تأکید کرد: باید این مطالبه مردم در مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری بیان و مجوز لازم برای آن گرفته شود.

وی بیان کرد: تأمین منابع ملی برای اجرای مونوریل، ضامن تکمیل این پروژه بوده و باید در این سفر تمام جوانب سنجیده و مشخص شود.

ماجرای ادامه دار مونوریل قم

به گزارش تسنیم، پروژه مونوریل قم بعد از صورتجلسه 73 شورای‌عالی ترافیک کشور در آبان سال 87 باهدف ورود تکنولوژی جدید به عرصه حمل‌ونقلی کشور در دولت وقت به طول 18 کیلومتر مصوب و در سال 88 کارفرمای این پروژه سازمان قطار شهری قم انتخاب می‌شود. عملیات اجرایی این طرح از سال 89 آغاز شد.

پیشرفت فیزیکی مونوریل قم در فاز 4.7 کیلومتر آن «تا میدان مطهری» 67 درصد و در مرحله 6.8 کیلومتر «تا مصلی» 52 درصد است. البته این تقسیم‌بندی مربوط به دوره‌ای از مدیریت استان می‌شود که قرار بود این پروژه در دو مرحله میدان مطهری و سپس تا مصلای قدس احداث شود؛ پیشرفت کنونی پروژه مونوریل قم در مجموع 58 درصد است.

به باور کارشناسان مونوریل به عنوان یکی از انواع حمل‌ونقل نقش خاص خود را در تامین بخشی از نیازهای شهروندان ایفا می‌کند و به‌هیچ‌وجه آن نگاه‌های صفر و صدی که در بین موافقان و مخالفان این ابرپروژه شکل ‌گرفته را ندارد و مهم‌تر اینکه هزینه احداث و نگهداری آن کمتر از مترو است و اگر شهر پردیسان از نظر بار جمعیتی نیاز به یک تکنولوژی مدرن با هزینه‌های مطلوب‌تر برای شهرداری داشته باشد، مونوریل توجیه‌پذیرتر از احداث خطوط مترو است که تکمیل آن ممکن است چند دهه به طول بینجامد. به عبارت دیگر اگر ادامه مونوریل تا پردیسان توجیه پذیر نباشد، احداث مترو نیز به طریق اولی توجیه ناپذیرتر است، زیرا هزینه و پیچیدگی های عمرانی و فنی بیشتری دارد.

طبق برخی برآوردها و نظرات کارشناسان، مونوریل در سناریوی ادامه آن تا پردیسان کارایی بیشتر نسبت به خطوط مترو دارد و به‌خاطر آنکه به‌صورت روسطحی اجرا می شود و بخشی از آن احداث شده بسیار زودتر می تواند وارد مرحله بهره برداری شود، چه این که خط یک مترو قم هنوز بعد از گذشت 10 سال از کلنگ زنی آن هنوز تکمیل نشده و در گیر و دار مباحث فنی و اجرایی است و با روند کنونی شاید تا 30 سال آینده نیز به پردیسان نرسد، در حالیکه اجرا و ادامه مونوریل می تواند زودتر مدیریت شهری قم را به مرادی که حوزه حمل ونقلی آن دارد، برساند.

شهرک پردیسان در منطقه 8 شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تأسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد. هم اینک بخش مهمی از طرح نهضت ملی مسکن در قالب احداث خانه در اراضی 560، 22، 27 و 17 هکتاری این شهرک در حال ساخت است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1710269

مهمترین اخبار ایران و جهان: