نیوز سیتی!
07 دی 1402 - 08:28

نمک خشک تنها ماده معدنی برداشت شده از دریاچه ارومیه است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: نمک خشک تنها ماده معدنی است که از بستر دریاچه ارومیه برداشت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از پارک ملی دریاچه ارومیه، اظهار داشت: نمک خشک تنها ماده معدنی است که از بستر دریاچه ارومیه و با هدف تامین نیازهای صنایع با نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست برداشت می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برداشت صنعتی آسیبی به اکوسیستم دریاچه وارد نمی کند، گفت: کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صمت در بازدیدها و بررسی‌های تخصصی و میدانی مناطق خاصی را برای این امر تعیین کرده‌اند که برداشت‌ها صرفا در این نقاط و با رعایت ضوابط زیست محیطی انجام می‌شود.

شهند ادامه داد: حداکثر محدوده‌ای که در اختیار برداشت کنندگان صنعتی قرار می‌گیرد ۲۰ هکتار و حداکثر عمق برداشت ۴۰ سانتیمتر است که کارشناسان معاونت محیط زیست طبیعی اداره کل ، مامورین یگان حفاظت محیط زیست و مامورین پارک ملی دریاچه بر حسن اجرای این ضوابط نظارت می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه نمک ماده‌ای معدنی است، مجوز برداشت آن از سوی سازمان صمت استان صادر شده و اداره کل حفاظت محیط زیست، محل و نحوه برداشت را مطابق قواعد زیست محیطی تعیین و بر روند برداشت نظارت می‌کند. 

شهند با اشاره به پایش شبانه روزی محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه گفت‌: پارک ملی دریاچه ارومیه از بالاترین درجه حفاظتی برخوردار است و هرگونه دخل و تصرف و برداشت غیر مجاز در محدوده پارک ملی تخلف محسوب شده و با متخلفین برخورد قاطع و قانونی صورت می گیرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1618525

مهمترین اخبار ایران و جهان: