نیوز سیتی!
18 بهمن 1402 - 18:20

تامین ارز مهم‌ترین مشکل واحدهای تولیدی است

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: مهم ترین مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی استان در زمینه تامین ارز است.

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، علی اکبر کریمی عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات حوزه کسب و کار استان مرکزی، در اتاق بازرگانی اراک اظهار کرد: استان مرکزی و به ویژه اراک از قطب های صنعتی کشور است و تولیدکنندگان و صنعتگران ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و علی رغم این مشکلات ما شاهد روند رو به رشد صنعت هستیم که با خون دل خوردن به دست آمده است. 

وی اظهار کرد: اولین مشکل کسری نقدینگی و منابع مالی است، بعد از جهش ارزی از سال ۹۷ به صورت پلکانی هر چند سال یکبار جهش در ارز اتفاق می افتد و  تولید کنندگان باید برای جبران کسری سرمایه در گردش فشار مضاعفی را متحمل شوند که چند برابر نیاز مالی تولید کننده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس خاطرنشان کرد: قانونی را در مجلس برای تامین مالی تصویب کردیم و ایرادات آن هفته پیش در شورای نگهبان بررسی شد و امیدواریم با این قانون مشکلات تولیدکنندگان برطرف شود.

کریمی اظهار کرد: به هر حال هر اقدام اقتصادی منوط به تامین مالی است و در هرجای دنیا صنعتگر آورده را از جیب خود نمی دهد و 

وی بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد تامین مالی فعالیت های اقتصادی در ایران در گذشته از نظام بانکی انجام‌می شده که به دلیل مشکلاتی چون سود بالا و تضامین روش مناسبی به نظر نمی رسد و باید روش های جدیدی مثل تامین مالی از بازار سرمایه را به کار گرفت که هنوز نتوانسته جایگزین روش های سنتی شود. 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس افزود: بسیاری از صنعتگران و تولیدکنندگان در فعالیت با مشکل ارز روبرو هستند و به ویژه در تامین ماشین آلات و تجهیزات و واردات گرفتاری زیادی دارند.

کریمی اضافه کرد: موضوع دیگر واردات بدون انتقال ارز است که  تا کنون بانک مرکزی زیر بار آن نرفته، لازم است برای تولیدکنندگان شناسنامه دار که می توانند منبع ارزشان را به صورت شفاف به بانک اعلام کنند و به گونه ای باشد که حداکثر تسهیلات برای تامین ارز این واحدها مهیا شود که الان این طور نیست.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1664569

مهمترین اخبار ایران و جهان: