نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 17:19

برپایی جشن «سده» در سراسر تاجیکستان + تصاویر

جشن سده یکی از کهن‌ترین اعیاد باستانی مردم در سراسر تاجیکستان با شکوه ویژه‌ای تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، جشن سده یکی از کهن‌ترین اعیاد باستانی مردم در سراسر تاجیکستان با شکوه ویژه‌ای تجلیل شد.

در چارچوب تجلیل از این جشن باستانی در محل پارک فردوسی شهر دوشنبه و در مجموع در سراسر تاجیکستان برنامه‌های مختلف، از جمله نمایشگاه هنرهای مردمی، غذا و محصولات کشاورزی و همچنین فروش انواع گل، نهال و بذر کشاورزی انجام شد. اجرای برنامه موسیقی و نمایش «کشف آتش» از دیگر بخش‌های تجلیل این جشن بود.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در پیامی ضمن تبریک مردم کشورش با فرارسیدن این جشن باستانی گفت که «سده» در کنار نوروز، تیرگان و مهرگان با مجموعه‌ای از سنت‌ها، آداب و رسوم و دانش و تجربیات کشاورزی از قدیم الایام تا امروز رسیده است.

وی افزود: در شرایط بسیار پیچیده بحرانی دنیای مدرن، باید بیشتر تلاش کنیم، از زمین و آب به نحو احسن و عاقلانه استفاده کنیم، تا حد امکان محصولات بیشتری تولید و در تحقق هدف راهبردی ملی خود، یعنی حفظ امنیت غذایی کشور، سهیم باشیم.

رحمان همچنین خاطرنشان کرد که در شرایط جهانی‌شدن باید ارزش‌های ملی خود را که اعیاد ملی جزء مهمی از آن است، پاسداری و به تقویت و گسترش هر چه بیشتر آنها کمک کنیم.

جشن سده به مناسبت نزدیک شدن پایان زمستان و آمادگی به استقبال نوروز و بهار طبیعت برگزار می‌شود.

برای اولین بار این جشن در تاجیکستان به طور رسمی در سال 2018 میلادی برگزار شده بود.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1653625

مهمترین اخبار ایران و جهان: